Teenagere hører mere radio

Unge lyttere er hoppet på DAB og netradioen, hvilket giver DR flere lyttere blandt teenagere, men P4 er nummer 1 blandt de unge.
MediaWatch

Danmarks Radio har fået bedre fat i de unge lyttere i alderen 12 til 19 år. Det er især sket via DAB og netradio.

Det viser en opgørelse, som DR Medieforskning har lavet på baggrund af lyttertallene fra TNS Gallup Radio-Meter.

"Noget af forklaringen skal formentlig findes i, at der er kommet flere radiotilbud, der er målrettet til aldersgruppen. Siden sidste år har DR lanceret DAB- og netkanalen P5000, og det tyder jo på, at det var helt rigtigt at introducere P5000, så vi nu også har et radiotilbud til de ældste unge - også de, der gerne vil have fest og farver på en almindelig tirsdag," siger redaktør Jesper Raab fra DR Medier i en pressemeddelelse.

Tallene afslører dog også det ejendommelige, at de unge også lytter til P4, og faktisk i et antal, så kanalen er den største teen-kanal i Danmark - både målt i lytterandele og i dækning.

Det skyldes de eletroniske lyttermålinger, der opsnapper al lytning, og er et fænomen, der er set andre steder med PPM målinger.

"Forældrene hører P4 over morgenmaden, eller mens de laver mad, og de unge kommer derfor til at høre kanalen," siger Dennis Christensen.

- Newspaq/MediaWatch

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også