Stor variation i danskernes radiolytning

Danskernes lytning er mere mangfoldig, end medieforskere hidtil har antaget, afslører elektroniske lyttedata, der blev indført for ét år siden.
MediaWatch

Radioen kan stå på P1 om morgenen, Radio 100FM om eftermiddagen, P4 om aftenen, og NovaFM mens man gør rent i weekenden. Variationen er stor, når danskerne vælger radiokanal.

Der lyttes til flere forskellige radiokanaler, end hidtil antaget ud fra de gamle dagbogsanalyser. DR Medieforskning har set på TNS Gallups lyttertal for hele 2008, der er målt via de nye elektroniske Portable People Meters.

"Vi ved nu, at DR og den kommercielle radiobranche når længere ud i befolkningen, end vi hidtil har været i stand til at måle," siger forskningschef Lars Thunø fra DR Medieforskning.

DR's dækning pr. uge er vokset fra 80 til 88 procent. De kommercielle stationer er gået endnu mere frem, nemlig fra 51 til 72 procent. Styrkeforholdet mellem radioerne er stort set det samme som før, man fik elektroniske målinger.

De nyeste data afslører dog samtidig, at danskerne ikke er så glade for radiomediet, som man troede. I 2008 lyttede hver dansker i gennemsnit to timer og 11 minutter til forskellige radioprogrammer hver eneste dag, mens det var to timer og 53 minutter i 2007, da man målt via dagbog.

- Newspaq/MediaWatch

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også