Pilen peger nedad for radiomarkedet

Den økonomiske afmatning truer også på de hårdt prøvede kommercielle radiostationer, der er milevidt fra overskud.
MediaWatch

Ifølge Berlingske Business rundspørge blandt fem af landets største mediabureauer går radiomarkedet et år i møde med udsigt til nulvækst eller helt ned til minus 11 procent.

Bureauerne Mindshare, Phd., Carat, OMD og IUM vurderer i gennemsnit at radiomarkedet er faldet med 11 pct. ved udgangen af 2008 og ingen tror altså på, at markedet vokser til næste år.

Hos SBS Radio, der står bag Nova FM og The Voice, ser bestyrelsesformand Eric Hansen dog mere optimistisk på fremtiden end de mediebureauer, han er afhængig af.

"Hvis der er de samme aktører på markedet til næste år, forventer vi, at radiomediet vil vinde markedsandele. Vi gør os ingen forhåbninger om en stor vækst på reklamemarkedet, men erfaringen viser, at radiomediet vinder markedsandele i nedgangstider, fordi det er et hurtigt, billigt og taktisk medie," siger han til Business.

Han forventer en vækst på ti procent til radiomediet i 2009, hvis Radio 100 FM fortsætter i sin nuværende form.

"Man må forvente mere taktisk markedsføring. Annoncørerne vil gå væk fra de imageskabende kampagner og i stedet fokuserer på at sælge produkter fra hylderne," siger Eric Hansen.

Steffen Stenbæk, der er radiochef på Sjællandske Mediers lokalradio, Radio SLR, deler dog ikke optimismen.

"Jeg forventer en nedgang i radiomarkedet, der bunder i de lokale forhold. Butikkerne får vanskeligere ved at tjene penge og radio er et tilvalgsmedie. Det er et af de steder, man sparer først, og det kan vi allerede mærke nu," siger Steffen Stenbæk, der indtil for få uger siden formand for lokalradioernes brancheforening, Radioerne.

Han mener, politikerne bærer en del af skylden for det kriseramte radiomarked.

"Politikerne i Danmark har et meget stort ansvar for, at det kommercielle danske radiomarked stort set er brudt sammen," lyder det fra Steffen Stenbæk med henvisning til, at de langvarige politiske diskussioner om det kommercielle radiomarked ikke har kastet ændringer af sig.

- Newspaq

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også