Mogens Jensen: Koncessionsafgifter ryger ned

Mogens Jensen(S) tror på koncessionsafgifter på et mere rimeligt niveau i fremtiden, men det skyldes ikke 100FM's "oprør".
Louise Reseke

Socialdemokraternes medieordfører, Mogens Jensen, ser frem til at få arbejdsro, efter 100FM i dag har valgt at betale deres koncessionsafgift og blive på det danske marked.

"Radio 100FM er en vigtig aktør på det kommercielle radiomarked, så det er glædeligt, at de har betalt koncessionen," siger han og fortsætter.

"Det betyder også, at vi nu for alvor kan komme i gang med at lægge den fremadrettede plan for dansk radio bl.a. på baggrund af den handleplan, som Radio 100 FM selv har været med til at udforme i samarbejde med DAB Danmark, DR og Radioerne," siger Mogens Jensen, der tror, at størrelsen på radiostationernes koncessionsafgifter ser anderledes ud, når den politiske handlingsplan ligger klar.

Medieordførerne mødes i morgen til første møde om bl.a. situationen på radiomarkedet, erfarer mediaWatch.

"Vi skal kigge på den fremtidige udvikling herunder også størrelsen af koncessionsafgiften. Jeg tror, at alle medieordførere efter TV 2 Radios nedbrud har haft en fornemmelse af, at niveauet på koncessionerne formentlig har været for højt - selvom det er stationerne selv, der har lagt niveauet, fordi koncessionerne er solgt på auktion. Men jeg forudser, at der i næste runde vil blive sat et mere rimeligt niveau på koncessionsafgifterne, og at de i højere grad vil blive fordelt ved skønhedskonkurrencer frem for auktioner."

Betyder det, at Radio 100FM har skabt en holdningsændring med deres "demonstration"?

"Nej, det mener jeg ikke. Min opfattelse er, at der igennem lang tid - siden TV 2 Radios lukning - har været en bevægelse i gang blandt mediepolitikere, der godt har kunnet se, at det nok var nødvendigt at kigge på koncessionsafgifterne. Men vi er nødt til at kigge på dem samlet, man kan ikke bare tage en enkelt aktør op til behandling, det skal bygges ind i en samlet plan for branchen i dialog med alle de kommercielle aktører - herunder også Radio 100FM."

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også