Medieforsker: Det er en ommer!

Radioekspert opfordrer til politisk nytænkning af kommerciel radio tilsat fokus på digital radio - i kølvandet på 100FM-sagen.
Per Fanefjord Laursen

Medieforsker Per Jauert fra Århus Universitet opfatter Radio 100FM's 'aktion' som en parallelsag til lukningen af Sky Radio, hvor ejerne - ifølge ham - søgte at åbne en kattelem for at slippe for at betale den koncessionsafgift, man var forpligtet til.

"Tilsvarende her. Argumentet er efter min opfattelse meget tyndt - Radio 100FM hævder, at man betaler for meget i koncessionsafgift. På det grundlag kan jeg ikke forestille mig, at Radio 100FM vil kunne vinde en sag mod staten, fordi præmisserne for udstedelsen af sendetilladelsen er så klare i juridisk henseende. Udstedelsen af sendetilladelse beror på en auktion, hvor byderne så at sige lægger betalingsniveauet, så det er i overensstemmelse med markedets forventninger," siger Per Jauert. 

Hvis købsbeløbet ikke svarer til forventningerne, dvs. får man underskud, har køberen overvurderet markedets muligheder og må i henhold til markedslogikken bære tabet. Har man derimod overskud, har man undervurderet markedspotentialet, men kan høste overskuddet - og har gjort en god handel. I det tilfælde betaler man ikke overskudsbeløbet tilbage til staten, fordi man har betalt for lidt i koncessionsafgift, lyder Per Jauerts tolkning.

Politisk klarsyn og handlekraft
Han ser også  Radio 100FM's handlinger som et symptom på, at det politiske flertal med nu fhv. kulturminister Brian Mikkelsen i spidsen har forkludret etableringen af kommerciel, landsdækkende radio godt og grundigt.

"I stedet for atter en gang at udbyde en ledig kanal, hvis Radio 100FM lukker, burde parterne bag den nuværende mediaftale sætte sig for at tænke projektet 'kommerciel radio' om igen. En reorganisering af FM-båndet med mulighed for at etablere endnu flere underskudsgivende kommercielle radiostationer bør opgives."

Per Jauerts drømmescenario er, at mediepolitikere og radiobranchen, inkl. Nova FM, hvor staten via sit ejerskab af TV 2 har 'aktier', og Radio 100 FM fik sig forhandlet frem til en afvikling af den nuværende ordning - og fik skabt grundlaget for nogle nye principper for etablering af en levedygtig, kommerciel radiosektor i Danmark, som også inkluderer en udbygning af digital radio.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Photo: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også