DDR mister opbakning

Regionale kommercielle radioer taber penge på medlemskab af DDR og danner eget samarbejde under brandet High5.
Per Fanefjord Laursen

Radio Viborg og Radio Favorit FM i Holstebro trækker sig ud af salgssamarbejdet med Det Danske Radiobureau DDR fra den 1. januar.

Tilsammen har Radio Favorit og Radio Viborg 148.000 ugentlige lyttere, ifølge Gallup 1. halvår 2008.

"Som udviklingen har været med DDR, vil vi nu gerne stå på egne ben.  Det handler om at få de store medieaureaer i tale, og at bearbejde de lokale kunder. Det er trods alt dem, det handler om," siger salgschef Adele Cunningham Mikkelsen, Radio Viborg.

Hun påpeger, at Radio Viborg alene har mistet én million kroner i årlig omsætning. Man fik en omsætning fra landsreklamer mellem 3 og 400.000,- kroner pr måned i 2003. I dag er det under 100.000,-.

"Det er ikke, fordi radio er blevet billigere,  men fordelingsnøglen af penge i DDR gør, at vi ikke opnår et tilfredsstillende resultat ved at fortsætte ind i 2009," siger hun og uddyber:

"Vi har valgt at træde ud af samarbejdet for selv at varetage det regionale salg. Der er samtidig indgået et samarbejde omkring salg af radioreklamer med Radio Limfjord. Det har gjort os til den stærkeste aktør i det midt, vest og nordvestjyske. Vi rammer sammenlagt 199.000 ugentlige lyttere som fordeler sig i Viborg, Vesthimmerland, Skive, Holstebro,Struer, Løgstør, lemvig, Nykøbing, Thisted, Fjerritslev."

DDR, der drives af Talpa Radio med Radio100 FM som vigtigste enkelt kanal, mister således to radioer, men har for nylig vundet én - den nye GoFM i Århus.

Desuden har Hig5 genindført en 15 % i bureauprovision.


 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også