Folk vil købe DAB for at få større udvalg

DAB som medieplatform er vokset til en penetration på 24 procent, og der er muligvis mellem 500.000 og én mio. potentielle lyttere på vej.
Per Fanefjord Laursen

Selv om de nye elektroniske PPM-målinger leverer daglige data om radiolytning, så er radiomarkedet ikke fuldt ud klar over DABs reelle styrke.

De data, som Gallup leverer, er nemlig ikke renset for andre digitale platforme, primært online lytning af kanaler. Det er et teknisk problem, som Gallup håber at løse snart. Når digitale radiobrands optræder på den ugentlige topti liste, målt på share eller dækning, er det flot, men altså også drevet af online lytning. Af samme grund er DR indtil videre tilbageholdende med at konkludere det helt store om DABs gennemslagskraft.

Salget af DAB-enheder voksede i 2006 og aftog i 2007. Der er ikke længere offentliggjorte salgtal til rådighed for salget af enheder, og det er derfor ikke muligt at få en pejling af DABs udvikling målt af den vej. Brancheforeningen Elektroniske Medier lægger heller ikke længere data ud for DAB salg.

Ny DAB analyse
Nu kaster en ny og tilbundsgående analyse af DAB fra Megafon/DR  mere lys over, hvilken position DAB har indtaget som medieplatform. Analysen viser, at hver fjerde dansker har DAB adgang (24 %). Det svarer til 1,3 mio. personer. DAB er mest udbredt i aldersgruppen mellem 30 og 60, men er at finde for i alle aldersgrupper. Geografisk og uddannelsesmæssigt er der mindre variationer, men også her er billedet det, at DAB har en omfavnende udbredelse.

65 procent af dem, der har DAB adgang, har det i køkkenet, 35 procent i stuen og 17 procent i soveværelset. Til sammenligning er FM mest udbredt i stuen (75 %), køkkenet (51 %) og bilen (37 %).

DABs tilstedeværelse er således fortsat hæmmet af, at platformen især lever livet som en lille fiks radio i køkkenet, men som slet ikke findes i bilen.

Mange flere potentielle lyttere kan være på vej
I DR interesserer man sig i høj grad for platformens vækstpotentiale, og man har derfor også undersøgt interessen i at skaffe sig adgang til DAB kanaler.

23 procent af de adspurgte indikerer, at de regner med at købe en DAB-radio indenfor ét år. Det er det samme tal for dem, som ikke har DAB i forvejen. Det vil sige, at næsten hver fjerde, som ikke har DAB i dag, indikerer, at de regner med at skaffe sig DAB radio indenfor det næste år. Tager man de optimistiske briller på, og forventer at alle, som indikerer at de har planer om at købe DAB, gør det, så svarer det til lidt under én mio. nye DAB brugere i løbet af det næste år. Mere realistisk er til eksempel, at 500.000 gør alvor af at købe en DAB modtager.

De lyttere, som har DAB, eller planlægger at den næste radio skal være DAB, siger, at det var det større kanaludbud, der er den største fordel ved DAB (55 procent). 28 procent sagde at bedre modtagerkvalitet tæller - dog mest udbredt hos mændene (35 procent), hvorimod hos kvinderne er andelen 20 procent.

Hver fjerde adspurgte, som ejer en bil, svarer i analysen, at de ville være villige til at betale for at få DAB i bilen som ekstraudstyr.

Undersøgelsen er gennemført i perioden den 6. til 15. oktober 2008 med hele 2.012 respondenter. Den er udformet af DR Medieforskning i samarbejde med Megafon, som også har stået for den praktiske gennemførsel. Det er den største, mest grundige og valide kortlægning af DAB i Danmark til dato. 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Photo: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også