100FM-lukning vil svække radiomediet

Lukker Radio 100FM, vil radiomediet blive mindre interessant for annoncører, mener bureauer, der dog tror på en løsning mellem staten og stationens ejer. (Opdateret)
Zandra Damsgaard

Hollandske Talpa Radio, der ejer Radio 100FM, nægter at betale staten den fulde koncessionsafgift for sin sendetilladelse, og det kan betyde en tvungen lukning af radiokanalen allerede på mandag.

Så vidt tror mediabureauerne ikke, at det kommer. Skulle en lukning alligevel blive en realitet, ser det imidlertid langt fra godt ud for radiomediet som annonceplatform:

”Det vil være rigtigt skidt for radiomarkedet, hvis den største kommercielle radiostation lukker. Den styrke, radiomediet har på annoncemarkedet, vil måske nok ikke lide skibbrud, men i hvert fald blive hårdt presset,” mener Finn Kristensen fra Mediacom.

Annoncørerne væver
Det erklærer man sig enige i hos Mediaedge, hvor radioansvarlig Flemming Jensen generelt ser svære vilkår for et kommercielt radiomarked herhjemme:

”Radiomarkedet er kun vokset marginalt i forhold til det potentiale, man troede, det havde. Det har vist sig at være en større udfordring, end også jeg havde regnet med,” siger han til MediaWatch.

Begge bureauer oplever en afventende holdning blandt deres kunder, annoncørerne, som ifølge Mediacom vil se radiomediet som langt mindre interessant uden dets for tiden største spiller.

”Hvis det største enkeltmedie forsvinder, vil man jo begynde at overveje, om man stadig vil bruge mediet, og det vil på den måde også gå ud over SBS Radio,” fortæller Finn Kristensen.

Finder en løsning
Netop de svære vilkår, hvor det i nærværende tilfælde reelt kun er det stagnerende annoncemarked, der kan trække Radio 100FM op ad sølet, taler ifølge Flemming Jensen for en snarlig lempelse af reglerne

”Helt kynisk kan man jo sige, at Radio 100 ligger, som de har redt. De har ikke fået nogen løfter om, at andre ikke senere ville kunne komme på banen til en billigere pris, så de må have vurderet, at det var vigtigere at komme først og betale den pris, det koster,” siger Mediaedge-chefen.

Den holdning deler man med konkurrenten Mediacom:

”Talpas krav er ikke uforståeligt – det tror jeg, de fleste kan se – men omvendt har de indgået en aftale, som de skal overholde. Man må jo sætte sig sammen og finde ud af, hvad der giver mening for alle parter, men som udgangspunkt antager vi, at Radio 100 FM overlever,” siger Finn Kristensen.

Hverken han eller Flemming Jensen fra Mediaedge tror altså på en lukning af Radio 100FM og vurderer derfor, at radiomediet med statens hjælp også fremover vil være attraktivt for annoncører i Danmark.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også