Radio- og pladebranche diskuterer ny prisaftale

Musikafgifter skal afregnes mere differentieret. Det blev pladebranche og radiostationer enige om på fagfestivalen Radiodays. For nylig viste forskning, at radioen ikke bidrager positivt til pladesalget, men derimod konkurrerer med pladesalget, skriver Børsen. Derfor blev der diskuteret løsningsmodeller under paneldebatten på Radiodays, hvor både pladebranche og radiostationer var repræsenteret.
MediaWatch

Musikafgifter skal afregnes mere differentieret. Det blev pladebranche og radiostationer enige om på fagfestivalen Radiodays.

For nylig viste forskning, at radioen ikke bidrager positivt til pladesalget, men derimod konkurrerer med pladesalget, skriver Børsen.

Derfor blev der diskuteret løsningsmodeller under paneldebatten på Radiodays, hvor både pladebranche og radiostationer var repræsenteret.

"Begge parter var ret åbne over for, at man kunne bryde med den hidtidige praksis og differentiere betalingen af musik, så man skal betale mere, hvis musikken fungerer som lydtapet, og værterne sjældent fortæller, hvilken musik de spiller, fordi det påvirker salget negativt," fortæller Jesper Bay, der er marketingsdirektør i pladeselskabernes brancheorganisation IFPI.

Hos P3 bliver forslaget positivt modtaget, selvom det, ifølge P3's musikchef Lars Trillingsgaard ikke er noget, man bare lige gør.

"Det lyder som en rigtig god idé, hvis man kunne differentiere betalingen, men det kommer til at tage tid at løse det praktisk," siger han.

Jesper Bay erkender også, at det er et projekt, der kræver en indsats, før det kan sættes i søen.

"En differentieret betalingsform er bestemt en mulighed, men det kræver meget forarbejde," medgiver han. |NP|

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Photo: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også