DR mangler tal for DAB og online lytning

RadioDays: Dokumentationen for, hvordan online og DAB reelt udvikler sig som radioplatforme, lader vente på sig.

De elektroniske data om radiolytning, PPM-målinger, der blev lanceret i januar, skulle ifølge planen også levere dokumentation om radiolytning på DAB og internet på DR's vrimmel af digitale radiobrands.
Per Fanefjord Laursen

RadioDays: Dokumentationen for, hvordan online og DAB reelt udvikler sig som radioplatforme, lader vente på sig.

De elektroniske data om radiolytning, PPM-målinger, der blev lanceret i januar, skulle ifølge planen også levere dokumentation om radiolytning på DAB og internet på DR's vrimmel af digitale radiobrands.

Men Gallup har ikke fået teknikken til at virke endnu. Det betyder, at de lyttertal, markedet i dag læser hver uge, skal tages med et lille forbehold. Og at der endnu mangler overblik over, om DAB og internetradio er kuriøse supplementer eller reelle konkurrenter til FM.

Kender ikke lyttertallets sammensætning
Når DR i dag oplyser et antal lyttere til f.eks. 'DR Dansktop', så ved man ikke, om lytterne kommer fra netradioen eller fra DAB. Ligesom P3's tal er et totaltal. DR ved ikke, hvor mange der lytter FM, online og DAB - kun hvor mange der er i alt.

Ifølge MediaWatchs oplysninger skal Gallup snarest opdatere noget software, der gør, at DR som planlagt kan opdele lytningen efter distributionsform. 

De kommercielle radioer måler ikke adskilt på platforme. Der sendes således den samme måletone fra Radio100 FM, uanset medieplatform. Radio100FM ved dermed ikke, hvad de får af lyttere fra DAB og web. Radio100 har indtil videre vurderet, at man ikke vil investre i separate målinger, men det kan ændre sig.

Fakta om PPM-målinger:
Da PPM-målingerne blev planlagt, ønskede DR at måle alle sine radiokanaler - på alle platforme. Derfor udsender hver af DR's radiokanaler hver sin tone, som PPM-enhederne kan læse og måle på.  Målet var og er, at Gallup for første gang kan tilbyde sikre data om den reelle online og DAB lytning i Danmark - og forholdet mellem platformene, som flere har store forvetninger til.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også