Radio Trend: DAB spiller en rolle

Analyse: Markedet afventer udspil fra SBS Radio i en stille uge med en enkelt tankevækkende overraskelse.

MediaWatch

Analyse: Markedet afventer udspil fra SBS Radio i en stille uge med en enkelt tankevækkende overraskelse.

Radiomarkedet står fortsat lidt i sommerdvale, målt på radiostationernes dækning, om end der spores en stigende tendens i sidste uge.

En del opmærksomhed samler sig dér, hvor der er ændringer på vej, nemlig hos TV 2 Radio, der ventes relanceret af SBS som nyt brand og format om godt én måned. SBS Radio er fuldt sving med at finde nye programmedarbejdere til "Radio2".

I den forgangne uge blev den fine medvind, radioen har nydt, siden den blev helt fri for værter og reklamer, dog brudt. TV 2 Radios share i 12+ måtte vige en smule.

DR er næppe set stærkere i nyere tid med godt 75 procent af lytningen. Særlig bemærkelsesværdigt i uge 30 var, at DRs platform nu også styrkes med assistance fra DRs DAB brands.

En kampagne for DAB-kanalen DR Hit gav resultat. Radiokanalen røg ind på en 7. plads på top 10-listen over de største radiostationer målt på share. For en måned siden leverede DR Hit 164.000 lyttere pr. uge, men når nu i sidste uge op på 248.000.

I kampagnen for DR Hit, der har kørt på radio og tv, ser man nogle veninder, der konkurrerer om, hvem der bedst kan en sangtekst. Kampagnen har netop haft til hensigt at skabe opmærksomhed blandt kvinder for DAB tilbuddet, oplyser markedsføringsredaktør Nanna Bernth fra DR Markedsføring.

Hos Talpa Radio under man sig over DRs DAB strategi:

"Det manglede bare, at en massiv kampagne på DR-medier kan tiltrække lyttere til DAB, men man kan undre sig over, at DR satser sine ressourcer på at markedsføre et programtilbud på DAB, der allerede findes på den digitale platform fra de kommercielle aktører. DR kunne f.eks. bruge kræfterne på et DAB tilbud, som de kommercielle ikke kan tilbyde," siger Kommerciel Direktør Karsten Lange, Talpa Radio.

DAB kanalens succes pressede Radio Soft ned af listen, og SBS' rockbrand 'Radio City' røg helt ud af top ti.

Radioshares i 12+, uge 30.

1(1) DR P4: 42.7 (42.6)
2 (2) DR P3: 20.7 (19.9 )
3 (3) TV 2 Radio: 5.5 (6.3)
4 (4) Radio 100FM: 5.4 (5.2)
5 (5) DR P1: 4.6 (4.1)
6 (6) DR P2: 3.7 (3.6)
7 (-) DR Hit: 1.4 (n/a)
8 (8) The Voice (total): 1.3 (1.7)
9 (7) Radio Soft: 1.2 (1.8)
10 (9) P4 Danmark: 1.0 (1.1)

Kilde: Gallups Radio-meter, radionyt.com

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også