Radiotrend: Uændret styrkeforhold

Faldende radiolytning i sommertiden, og meget tyder på, at SBS overtager et ganske interessant lytterpotentiale.
MediaWatch

Sidste uge var starten på ferietiden, og det kunne ses på lyttertallene. Sammenlagt var der i ugen 4.357.000 danskere, der lyttede til radio. Det er årets næstlaveste niveau, men stadig en del højere end årets laveste niveau lagt i påskeugen med 4.073.000 radiolyttere. På en gennemsnitsuge er der 4.479.000 radiolyttere i Danmark.

De kommercielle radiostationer har på en normal uge 3.353.000 lyttere, men gik i uge 27 ned med 196.000 lyttere til 3.157.000. DR mistede næsten lige så mange lyttere og gik fra normalt 4.105.000 til 3.919.000 lyttere.

Det samlede fald i dækning ændrede imidlertid ikke ved styrkeforholdet mellem aktørerne. 73,1 procent af al radiolytning i Danmark foregik på en af DRs radiotilbud.

Mest bemærkelsesværdigt var, at TV 2 Radio leverede sin bedste share i år; nemlig knap seks procent, målt blandt alle lyttere over 12 år.

1.(1) DR P4: 43.0 (43.0)
2 (2) DR P3: 19.1 (20.3)
3 (3) TV 2 Radio: 5.9 (5.6)
4 (4) Radio 100FM: 5.4 (5.3)
5 (5) DR P1: 4.8 (5.0)
6 (6) DR P2: 3.2 (3.2)
7 (7) The Voice: 1.6 (1.7)
8 (8) Radio Soft: 1.3 (1.3)
9 (9) Radio City: 1.1 (0.7)
10 (10) P4 Danmark: 0.8 (0.5)

Målt i 12+, uge 27, 2008. I parentes ugen før.
Kilde: Gallup, Radionyt.com

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også