Trofaste ældre lyttere en faktor på radiomarkedet

Status 08: Ældre lyttere, der tilbringer timevis på DR-radio, opretholder en generel opfattelse af kommerciel radios fiasko.
MediaWatch
Status 08: Ældre lyttere, der tilbringer timevis på DR-radio, opretholder en generel opfattelse af kommerciel radios fiasko.

Man kan ikke sammenligne første halvårs radioshares med 2007, fordi 2008 tallene stammer fra elektroniske målinger med PPM.

Med en share på 74,4 procent i første halvår står DR-radio mere dominerende end længe. De primære kommercielle, eksklusiv helt små kommercielle, holder en share på blot 25,6.

Mediaedge:cia hæfter sig ved, at markedet og pressen ofte præsenteres for et ensidigt billede af radioområdet. Sammenlignes tallene fra målgruppen 12+ med 21-50 år, afsløres det, at en ensidig fokus på 12+ målgruppen ikke fortæller den fulde historie om styrkeforholdet mellem DR og de kommercielle stationer. Den konklusion fra bureauet vil glæde de kommercielle aktører.

Styrkeforholdet mellem de primære kommercielle radioer og DR målt i 21-50 år er således 39,3 procent vs 60,7 procent i første halvår.

Bureauet konkluderer, at DRs radiodominans drives af de ældre, loyale lyttere.

P4 er meget stærk med sine gennemsnitlige 44 procent i 12+, men billedet ser anderledes ud, når man går ned målgruppe 21-50 år, hvor den halveres til 22 procent. Samme billede får man i sammenligning af DRs smalle kanaler, inklusiv P1 og P2, der som samlet gruppe opnår 10 procent i 12+, men som ligeledes halveres i 21-50 år.

Undtagelsen er P3, der er stærk i begge universer, men klart markedets stærkeste i 21-50 år.

Mediaedge:cia konkluderer, at der set over de seneste seks måneder ikke er de store udsving.

Mest iøjnefaldende er TV 2 Radios share, der steg efter stationen mistede sine værter og blev non-stop musik. TV 2 Radios kommercielle share er således steget støt, fra TV 2s pressemeddelelse om radioens lukning kom ud og til nu - fra 16 til 20 procent.

Det Danske Radiobureau, der består af Radio100FM (24,1%) med Radio Soft (5,8%) og regionale radioer (39,5%) fastholder positionen som den førende kommercielle udbyder med en kommerciel share på knap 70 procent. Det nye tiltag med rockradioen 'Radio City' fra SBS Radio rykker ikke ved SBS Radios stabile niveau på ca. 13 procent.

Kilde: Gallup, Mediaedge:cia

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også