DR: Klima dækning inspireres af OL og valg

Det store klimatopmøde i København i 2009 bliver også en anledning for DR til at folde sig ud som det totale mediehus."Der er to sider af det: Vi vil dække selve begivenheden, som er stor for landet, og vi vil dække emnet 'klima' i tiden omkring topmødet," siger mediedirektør Lars Grarup.
Per Fanefjord Laursen

Det store klimatopmøde i København i 2009 bliver også en anledning for DR til at folde sig ud som det totale mediehus.

"Der er to sider af det: Vi vil dække selve begivenheden, som er stor for landet, og vi vil dække emnet 'klima' i tiden omkring topmødet," siger mediedirektør Lars Grarup.

DRs planlægning er i den tidlieg fase og varetages af en gruppe DR-folk fra hele virksomheden, der repræsenterer både marketing, redaktion, jura, produktion, osv.
I spidsen for gruppen sidder DR1 chef Ulla Pors.

DR har ikke detaljer om den praktiske mediedækning endnu, for man ved f.eks ikke, hvor i byen selve mødet skal afvikles, men det står klart, at alle medier, som DR har til rådighed, sættes ind.

"DR vil anvende vore erfaringer fra andre store begivenhederne, til eksempel OL, og indsætte de store ressourcer vi har," siger hun.

"Topmødet kræver en særlig indsats. Det er et top fem politisk emne hos borgerne og politikerne selv, og så er det i København," siger Lars Grarup, der understreger at det også bliver en balanceakt for at undgå, at det ender som en stor underholdningslignende event, som dominerer 2009.

Ulla Pors:

"Vi gjorde en del gode erfaringer med brug af DR Byen under seneste folketingvalg. Vi vil gerne gøre det samme under topmødet. Under valget samlede vi f.eks alle aktører i DR Byen en morgen, og lod dem derefter cirkulere mellem P1, P3 og tv."

Planen er også program aktiviteter før under og efter mødet, der ikke kun informerer om topmødets udvikling, men også skaber handling i befolkningen.

"Vi drømmer om at søsætte programideer, der får folk til at tænke sig om - initiativer der kan få folk til at ændre vaner og handlinger, f.eks sætte fokus på deres brug af strøm og vand," siger Grarup

Er der ikke en risiko for, at DR ender i en ugelang belærende miljøkampagne for borgerne?

"Nej - vi skal ikke ud med pegefingeren, men skubbe til folks bevidsthed på dette område," siger mediedirektøren

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også