Mediebureau: Radiosalg giver kort varsel til annoncører

Overtager SBS TV 2 Radio om to dage, er varslen kritisabelt kort, mener broadcast director.
Tine Brødegaard Hansen,Eva Lykke Jørgensen
Overtager SBS TV 2 Radio om to dage, er varslen kritisabelt kort, mener broadcast director.

Tilsynelandende er der noget om snakken idet MediaWatch erfarer, at medarbejderne på SBS er indkaldt til møde kl. 13.30, samme tid som medarbejdermødet på TV 2 foregår.

Flemming Jensen, broadcast director hos Mediaedge:cia kalder det "meget kort varsel at give annoncørerne", hvis SBS overtager radioen allerede om to dage. Dog afventer han udmeldingen fra SBS, der kan vise sig at være fornuftig, selvom han tilføjer:

"Det virker urealistisk at radioen skulle køre videre med nye ejere allerede om to dage."

Indholdsmæssigt hersker der tvivl om, hvad SBS vil stille op med en landsdækkende radio, men nyhedsdelen dækkes af TV 2 de første par måneder.

"Det afgørende er, hvor meget de er parate til i forhold til at udvikle et format til en bred kanal. SBS har tænkt mere profilorienteret med deres radiokanaler, hvor City er målrettet mænd og Voice er til unge, nu har de tilsyneladende en landsdækkende kanal, så skal der andre boller på suppen. Set med radiomarkedets øjne, er det positivt at frekvensen bliver ført videre, så der ikke kommer et vakuum som sidste gang på trekvart år (efter Sky Radio lukkede, red.), hvor der ikke var signal på den landsdækkende kanal. Til gengæld udvider salget af TV 2 Radio ikke markedet, fordi der nu stadig kun er to aktører tilbage," siger Flemming Jensen.

De kampagner der kører på TV 2 Radio er han indstillet på at fortsætte under de nye ejere, idet der ikke er andre steder at lægge dem, men en længere varselsperiode for annoncørerne havde været mere optimal end et varsel på to dage.

"Det virker som ekstrem kort tid, at der kun er to dage til at SBS overtager radioen, det havde været mere passende at offentliggøre en overtagelse per første juni, så de kampagner der er i pipelinen kunne nå at blive tilpasset, nu ved vi ikke, hvilke programmer vores kampagner kommer til at ligge op ad." 

Finn Kristensen fra Mediebureauet Mediacom ser det som ultimativt negativt, at TV 2 Radio ikke kunne klare sig. Det er rigtig skuffende for hele radiomediet, mener han.

”Det er ikke dødsstødet for kommercielt radio i Danmark, men det er i den grad fem i minutter i tolv,” fastslår han.

Om SBS vil kunne klare sig bedre end TV 2 Radio, synes han er svært at svare på så længe det ikke vides, hvad SBS vil bruge frekvensen til. Han mener dog ikke, at 'The Voice' har en bred nok profil til at blive nationale.

Finn Christensen kan derudover ikke se, hvorfor SBS Produktion skulle klare sig bedre i kampen.

"Alle havde jo også regnet med, at TV 2 Radio ville klare sig."

Dog ser han det som en fordel, at SBS Productions tidligere har produceret radio.

"SBS har den fordel, at de har erfaring med at lave radio, og derfor kan levere det bedste skud i bøssen, men det bliver svært," vurderer Finn Kristensen, der også stiller sig forstående over for, at TV 2 Radio har måtte lukke.

"Det var en kæmpe underskudsforretning for dem," siger han.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også