Ekspert: P2's koncession kan overvejes

TV2 Radios kvaler og manglende annoncevækst kan få politikerne til at gentænke kommercielle ambitioner.
Per Fanefjord Laursen

"Vi kan konstatere, at annoncekronerne til radio ikke er vokset, som kulturministeren og andre troede og håbede. Planen om en stærk femte radiokanal - og endda flere radioer efter en replanlægning - synes ikke videre realistisk," siger Frands Mortensen, Århus Universitet.

Faktum er, at de fire fuldt landsdækkende radioer fra DR er så stærke, at den kommercielle sektor ikke kan tilkæmpe sig et egentlig gennembrud. Desuden synes vinduet for en eksplosiv annoncevækst forpasset, mener Frands Mortensen. Han forestiller sig, at situationen kan motivere politikerne til at gennemtænke alle scenarier igen.

"Hvis ambitionerne om en privat radiosektor fortsat lever i regeringen, kunne politikerne stille sig det spørgsmål, om DR partout skal have fire kanaler," siger han med reference til, at P2's sendetilladelse til det "fjerde frekvenssæt" udløber til marts 2009.

Andre aktører har udvist interesse for koncessionen.

"Det er en mulighed, at lade den gå nyt frit udbud og skabe konkurrencen den vej," siger Frands Mortensen.

Det hører med til historien, at P2's såkaldte "fjerde frekvenssæt" er betydelig bedre dækkende end det femte, som TV 2 Radio sender på.

MediaWatch har ved flere lejligheder vendt emnet med mediepolitikerne. Hverken Venstre, Konservative og DF, eller andre i forligskredsen, har indtil videre tilkendegivet interesse i at lade det fjerde frekvenssæt komme i nyt udbud. Omvendt har ingen af dem lovet, at DR per automatik skal beholde koncessionen.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også