Kommercielle vil overtage P2 koncession

Hvis P2-frekvenssættet kommer i udbud om ét år, vil SBS Radio og Talpa Radio byde på det, såfremt indholdskravet er acceptabelt.DRs koncession på frekvenserne, der bruges til P2, og som man vandt i en skønhedskonkurrence, udløber om ét år.
MediaWatch

Hvis P2-frekvenssættet kommer i udbud om ét år, vil SBS Radio og Talpa Radio byde på det, såfremt indholdskravet er acceptabelt.

DRs koncession på frekvenserne, der bruges til P2, og som man vandt i en skønhedskonkurrence, udløber om ét år.

Politikerne har ikke besluttet, hvad der skal ske med sendetilladelsen. Og vil ikke lægge sig fast på noget, før tiden nærmer sig. Der er ikke aktuelle krav om et nyt udbud, men næppe heller garanti for, at DR per automatik beholder koncessionen, uden debat af, hvad de meget effektive senderessourcer skal bruges til. Også set i lyset af at de blev givet til DR efter en omstændelig proces i konkurrence med syv andre medievirksomheder.

For SBS Radio er målet at øge distributionen - og det er stadig FM, der tæller. Et udbud af nye sendere efter en replanlægning er ikke lige om hjørnet.

"Kommer P2-frekvenserne i udbud, så er det interessant, for vort mål er at udbyde landsdækkende kommerciel radio, enten alene eller med vore lokale samarbejdspartnere. Men det afhænger helt af udbudsbetingelserne, som politikerne opstiller," siger direktør Frederik Meyer; med reference til de meget detaljerede programbetingelser, som politikerne havde opstillet til det første udbud.

Nu er det imidlertid helt andre mediepolitikere, der i givet fald skulle formulere udbudsbetingelserne.


Talpa Radio er lige så interesseret i vækst og øget distribution som SBS Radio.

"P2 indholdet burde lægges over på DAB som led i DRs bestræbelser for at promovere platformen. Og frekvenserne bør indgå i replanlægningen," foreslår direktør Jim Receveuer, Radio 100FM, der vil byde, hvis public service betingelserne er acceptable; det vil sige ikke alt for smalle.

"Kommer der en ny skønhedskonkurrence, er risikoen, at der igen vil være store krav på indholdet. Hvorefter vi to år senere får nye koncessionsudbud efter replanlægningen med få eller ingen programkrav."

SBS Radio synes godt, man kan tale om frekvens ressourcespild, fordi der er meget få lyttere til P2, der oplever lavere lyttertal med de elektroniske malinger.

"Det er ikke en urimelig tanke, hvis politikerne vil overveje, hvorledes disse frekvenser bruges bedst, i befolkningens interesse. De lyttere, der ønsker det nuværende tilbud på P2, kunne uden videre tilbydes det bedre af DR på nettet og på DAB," siger programchef Lasse Roldkjær.

 

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Photo: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også