DR og TV 2 deler bekymring for svækket hovedbrand

Kenneth Plummer og nytiltrådte TV 2-chef Merete Eldrup kan i hvert fald samles om en ting; de har et hovedkanal problem.
MediaWatch
Kenneth Plummer og nytiltrådte TV 2-chef Merete Eldrup kan i hvert fald samles om en ting; de har et hovedkanal problem. De brede tv- og radiokanaler taber share. Det er et simpelt faktum, der skyldes fragmentering, og det er både Plummer og Eldrup helt på det rene med. Det sagde de på Børsens Medietopmøde. "Ingen tvivl om at P3, P4 og DR1 vil tabe share," siger generaldirektør Kenneth Plummer ligeud, uden at han vil sætte tal på smertegrænsen på en nedre acceptabel share. På radiosiden har DR ikke meget at bekymre sig over i overskuelig fremtid. DR har en public service interesse i at bevare en hovedkanal med en vis styrke, der er samlingspunkt for befolkningen ved visse begivenheder. "Det gør vi hver dag med nyheder og regelmæssigt med drama. Men DR1 skal være mere unik og distinkt fra de andre kanaler, end den er i dag," lover han. Plummer står fast på, at alle de brede kanaler i DRs regi vil anlægge en bred programmering. "Der kommer aldrig opera på DR1," siger generaldirektøren. TV 2s problem med vigende tal til hovedkanalen er mere alvorligt, fordi hovedkanalen lægger bunden i koncernens indtjening. Det gjorde OMD kraftigt opmærksom på for nylig. Hovedkanalen er en af Merete Eldrup vigtigste dilemmaer, erkender hun. Ikke mindst fordi tv-reklame står for hele 74 procent af omsætningen i koncernen. "Målet er, at TV 2 holder sin share, samtidig med at der lanceres nye kanaler, men realistisk må man nok acceptere et fald," siger hun. Selve sharen er dog ikke Merete Eldrups helt store bekymring. Det er TV 2s rolle som stærkeste tv-reklamemedie. Hun vil rette sin fokus på, at TV 2s hovedkanal mister sit reklamemonopol i efteråret 2009, når digital-tv lanceres. Hun ser også en regulær trussel, hvis danskerne følger amerikanerens eksempel og vil benytte Tivo'er og lignende teknologi, der bør det muligt at springe reklamer over. Sport er et andet samlingspunkt på hovedkanaler. Trods DRs aftale med DDTV, forventer Plummer, at der vil blive sendt mindre sport på DR1 – og andre hovedkanaler - i den næste 5-10 år, på grund af stigende priser for rettigheder.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også