MediaWatch

Forskellige målemetoder giver vidt forskellige lyttertal til Loud

Målt med samme lyttermåling som andre landsdækkende radiokanaler ligger Radio Loud lavt, men målt med metoden, Kantar Gallup bruger til lokaradioer, er tallet højere. De to tal er dog ikke lige gængse at benytte, ifølge Kantar Gallup.

Foto: Jens Dresling/Ritzau Scanpix

Der er en forskel på flere tusinde på Louds lyttertal - afhængig af målemetode, skriver Journalisten.

Bruges den gængse metode til måling af landsdækkende kanaler, Portable People Meter (PPM), var Louds lyttertal i sidste uge nul i målgruppen 19-50 år, men bruges metoden, som Gallup måler lokalradioers lyttertal med, og som er baseret på telefoninterviews fremfor elektronisk måling, kan Loud mønstre 41.000 lyttere.

Det sidste tal har Radio Loud brugt i sin public service-redegørelse, men det er mindre gængs, mener vicedirektør Frank Klausen fra Kantar Gallup.

"Det var en undtagelse, at de fik lov, for det er at blande pærer og bananer sammen, hvis vi begynder på det," siger Frank Klausen til Journalisten.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Bornholms Tidende er sendt ud i spare- og fyringsrunde, DR's dramachef blev afskediget, og Louds nye programdirektør varslede store forandringer for den unge radio. Få overblikket over en travl uge i den danske mediebranche.

Læs også

Trial banner

Seneste nyt

Se flere jobs