MediaWatch

Socialdemokratiet vil have nævn til at se på Radio4's annoncering i ejeres dagblade

I 20 forskellige dagblade, som Radio4's ejere udgiver, har radiokanalen købt annonceplads, skriver Journalisten. Socialdemokratiet vil have Radio- og tv-nævnet til at se på sagen, mens Radio4-direktør forklarer reklameplaceringerne med et ønske om at ramme målgruppen.

Foto: Finn Frandsen/Ritzau Scanpix

Den statsfinansierede radiokanal Radio4 har købt annonceplads i 20 regionale og lokale dagblade siden oktober 2019, og fælles for dem er, at de alle er en del af ejerkredsen bag kanalen, skriver Journalisten.

Jesper Petersen, politisk ordfører for Socialdemokratiet, vil have Radio- og tv-nævnet til at se på dén fremgangsmåde, ligesom Dansk Folkepartis medieordfører, Pernille Bendixen, ønsker sagen undersøgt, mens Anne-Marie Dohm, direktør for Radio4, ikke mener, der er noget at komme efter.

"Jeg sidder ikke og kigger på, at jeg skal dække alle ejere ind med annoncer. Der er også nogen i ejerkredsen, vi ikke har annonceret hos. Vi har simpelthen via Index Danmark kigget på, hvilke medier vi skal i, hvis vi skal ramme målgruppen bedst for den billigst mulige pris," siger hun til Journalisten.

Radio4 vandt i 2019 udbuddet af FM4-sendetilladelsen, som kanalen overtog 1. november. Indtil da havde Radio24syv haft tilladelsen.

Ejerkredsen bag Radio4 tæller Jysk Fynske Medier, Bornholms Tidende, Flensborg Avis, Lolland-Falsters Folketidende, Herning Folkeblad, Sjællandske Medier, Skive Folkeblad, Nordjyske Medier og Radio ABC. Jysk Fynske Medier er hovedejer.

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere