Radiobejler afviser at blive reklamesøjle for partnerkreds

Radiokanalen Loud, der ligesom Radio24syv og Dk4 har søgt om sendetilladelsen til den kommende DAB-kanal, vil ikke give ekstra taletid til de kulturinstitutioner, som udgør partnerkredsen bag kanalen, siger radioens direktør.
Loud har bl.a. oplyst, at den amerikanske sangerinde Taylor Swift, som er hovednavn på Roskilde Festival næste år, vil blive genstand for kulturformidling på radiokanalen. | Foto: Angela Weiss/AFP/Ritzau Scanpix
Loud har bl.a. oplyst, at den amerikanske sangerinde Taylor Swift, som er hovednavn på Roskilde Festival næste år, vil blive genstand for kulturformidling på radiokanalen. | Foto: Angela Weiss/AFP/Ritzau Scanpix

De kulturinstitutioner, som er partnere bag radiokanalen Loud, vil ikke få mere omtale eller mindre kritisk dækning end andre, hvis Loud vinder udbuddet om en ny DAB-kanal. Sådan siger radiokanalens direktør, Ann Lykke Davidsen, til Altinget.

"Jeg ville være totalt blåøjet, hvis ikke jeg troede, at de også ville håbe på lidt ekstra taletid. Men jeg har siddet som chef og eventredaktør på P3, hvor vi har lavet et hav af partnerskaber med NGO'er og festivaler. Hvis man fra start af er klar i spyttet om, at vi skal være uafhængige, så opstår der ikke problemer," siger hun til Altinget.

Kanalens partnere tæller bl.a. Roskilde Festival, spillestedet Vega, teatret Mungo Park, Nationalmuseet, Ungdomsbureaet og Enigma, der som partnerskabskreds skal bidrage med viden, programudvikling og inddragelse af unge brugere. Også radioens talskvinde Jane Sandberg, som er museumsdirektør på Enigma, afviser, at det vil blive lettere for hendes museum at få redaktionel omtale end alle mulige andre.

Loud er en af tre ansøgere til en kommende DAB-kanal, som regeringen har sendt i udbud. Mens en række kulturinstitutioner og museer er med som partnere, så består ejerkredsen af en række lokalradioer med Radio Diablo i Svendborg som største ejer.

Radio- og tv-nævnet offentliggør 22. oktober, hvem der får sendetilladelsen. Hvis Loud vinder udbuddet, vil kanalen gå i luften 1. april 2020.

Radio24syv og Dk4 er de to øvrige bydere til den digitale kanal.

Mange timers live-radio og kendte kulturpartnere skal løfte radiobejlers bud 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også