Tv-stationen Dk4 går ind i kampen om ny radiokanal - alle bud er nu i hus

Radio24syv får konkurrence fra to aktører, som har budt ind på sendetilladelsen til en ny aktualitets- og kulturkanal på DAB, der kan gå i luften 1. november.
Foto: NIELS HOUGAARD/RITZAU SCANPIX
Foto: NIELS HOUGAARD/RITZAU SCANPIX
AF JULIE FOGDE, LOUISE RESEKE

Det er knap en time siden, at deadline for at byde ind på sendetilladelsen til den nye DAB-radio løb ud, og nu er de interesserede parter offentliggjort.

Udbuddet er blevet kritiseret for at være skræddersyet til Radio24syv, og det har sået tvivl om, hvorvidt andre overhovedet ville bruge kræfter på at byde ind.

Radio24syv, der de seneste otte år har levet på FM4-frekvensen, men fra slutningen af oktober skal flytte ud, var blandt de første til at melde sig på banen som bejlere til DAB-kanalen. I den forbindelse har radiostationen etableret et nyt selskab uden Berlingske Media som partner, som det ellers har været tilfældet hidtil. Det nye bud står People Group derfor for alene.

Helt uden konkurrence om de 70 mio. kr. årligt public service-støtte over de næste fire år, bliver udbudsrunden dog ikke.

For få dage siden meldte en sammenslutning af lokalradioer anført af Radiodiablo i Svendborg sig ind i kampen med et nystiftet radioselskab Kulturradio Danmark. De vil skabe en ny kulturradio i samarbejde med bl.a. Roskilde Festival og museet Enigma.

Ny spiller på banen

Samtidig har tv-stationen Dk4 også valgt at byde ind. Det fremgår af pressemeddelelsen fra Slots- og Kulturstyrelsen.

"Radio- og tv-nævnet har desuden modtaget en ansøgning fra Dk4 - Radio ApS, der vil drive radiokanalen ”Dk4 – Radio”," skriver styrelsen.

Dk4 har tidligere meldt sig klart interesseret i at drive den tv-kanal, der også er en del af medieforliget, men som efter regeringsskiftet står på meget usikker grund. Selskabet er dog ikke uden radioerfaring og driver i forvejen bl.a. Dansktop Radio samt producerer podcasts.

Adm. direktør for det nye selskab, der står bag Dk4's bud, bliver tidligere adm. direktør og ansv. chefredaktør for Nordjyske Medier Per Lyngby, oplyser Steen Andersen, kommunikationsdirektør i Dk4.

”Vi har budt, fordi radioens opdrag ligger fuldstændig i tråd med Dk4’s kerneforretning og det, koncernen bag har produceret i 25 år. Vi vil gerne være tværmedielle, og folkene bag kan det, der skal til," siger han til MediaWatch.

Tidligst fra 1. november

Vinderen af udbuddet bliver efter planen præsenteret 22. oktober.

Radio-og tv-nævnet har oplyst, at det ikke spiller nogen rolle i vurderingen af ansøgningerne, hvornår den enkelte ansøger har tænkt sig at tage den digitale sendetilladelse i brug. Vinderen af udbuddet kan tage tilladelsen i brug tidligst 1. november og skal senest gå i gang med at sende 1. juli 2020.

Af bekendtgørelsen bag udbuddet fremgår det, at "indholdet af de i ansøgningen beskrevne programplaner" er det tungeste lod på vægtskålen med 40 pct., når Radio- og tv-nævnet tager stilling til ansøgningerne. Næststørst vægt har "kvaliteten og realismen i ansøgers plan for driften" med 35 pct., mens de resterende 25 pct. vægtning udgøres af "størrelsen af det samlede tilskud for hele tilladelsesperioden, som ansøger tilbyder at kunne drive radiokanalen for, maksimalt 280 mio. kr."

Den nye digitale radiokanal blev præsenteret af den daværende VLAK-regering med støtte fra Dansk Folkeparti i maj. Efter regeringsskiftet i juni, er udbuddet blevet sat i værk. Siden præsentationen af kanalen er de kommercielle muligheder blevet barberet i det endelige udbud – bl.a. med beslutningen om ikke at tillade reklamer i sendefladen.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også