MediaWatch

Næsten hver femte dansker hører podcast hver uge

18 pct. af den danske befolkning lytter til podcast ugentligt, viser DR Medieforsknings rapport. Det er især de unge og de højtuddannede, der har taget podcast-formatet til sig. Den samlede radiolytning gik tilbage i 2018.

Ritzau Scanpix/Erik Refner
Foto: Ritzau Scanpix/Erik Refner

Flere danskere lytter ugentligt til podcast, viser DR Medieforsknings rapport "Medieudviklingen 2018", der udkommer senere på måneden. I 2018 var det 18 pct. af den danske befolkning, der ugentligt lytter til et podcast – en stigning fra 3 procentpoint fra 2017, skriver DR i en pressemeddelelse.

Det er især de unge og de højtuddannede, der har taget podcast til sig. 31 pct. af danskerne, der har en lang, videregående uddannelse, lytter hver uge til podcast. Til sammenligning er det 11 pct. af danskerne, der har en erhvervsuddannelse, der lytter med ugentligt.

31 procent af de 15-31 årige lytter hver uge til podcast. I 2017 var andelen 25 pct.

"Det er altså især podcast, de unge radiolyttere tager til sig i disse år. Selvom der fortsat er over dobbelt så mange unge, der hører traditionel radio, er det oplagt, at radioens on demand-produkter har en markant yngre profil, end den traditionelle radio har. Samtidig giver podcastmediet også nogle ellers smalle genrer såsom taleradio, radiomontage og lignende et potentielt større publikum," konkluderer medieforskerne Dennis Christensen og Henrik Gregor Knudsen fra DR Medieforskning i rapporten.

Ældre hører mest digitalt

Mens de yngre danskere er i førersædet, når det gælder podcast, så er det ifølge rapporten de ældre danskere, der hører mest digital radio. 42 pct. af danskere over 65 år lytter til radio digitalt. I 2017 var det 36 pct. Andelen af de 15-31 årige, der lytter til radio digitalt, er samtidig faldet fra 35 pct. til 29 pct.

Rapporten peger på omlægningen af DAB-signalet i efteråret 2017 som en del af årsagen til de ældres øgede forbrug af digital radio. Omlægningen betød nemlig, at en del af de første DAB-radioere, der var på markedet, ikke kunne længere kunne bruges.

Der er samtidig sket et fald i den samlede radiolytning. I 2017 lyttede en gennemsnitlig dansker til radio i 1 time og 51 minutter. I 2018 var tidsforbruget faldet 4 minutter – til 1 time og 47 minutter. Det svarer til et fald på 3,6 pct.

P1 øger lyttertallet og lancerer nye programmer

Danskere brugte mindre tid på medier i 2018

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere