MediaWatch

P1 øger lyttertallet og lancerer nye programmer

Lytterne vender i højere grad tilbage til DR's omlagte P1, som i disse uger lancerer en række nye formiddagsprogrammer. I de seneste år har kanalen arbejdet på at henvende sig til lytterne i "en mere uhøjtidelig og kompromisløs tone", lyder det.

Ritzau Scanpix/Mads Claus Rasmussen
Foto: Ritzau Scanpix/Mads Claus Rasmussen

Siden 2016 har P1 haft lytterfremgang, viser en opgørelse fra DR Medieforskning på baggrund af tal fra Kantar Gallup. Det skriver Politiken.

I 2016 var det i gennemsnit 650.000 danskere, som ugentligt lyttede med på P1, mens det tal i 2018 var vokset til 759.000. Til sammenligning har Radio24syv i samme periode ligget stabilt mellem 492.000 lyttere og 500.000 lyttere.

Ifølge kanalchef på P1, Thomas Buch-Andersen, har P1 i de senere år arbejdet med at henvende sig til lytterne på en mere uhøjtidelig måde og med en kompromisløs tone, og det præger også de formiddagsprogrammer, som kanalen lancerer i disse uger.

Blandt de nye programmer er "Manus manege" med Manu Sareen i spidsen, kulturprogrammet "Pingpong" og sundhedsprogrammet "Sygt nok".

"De ligger i forlængelse af den bevægelse, der har været på P1 gennem de seneste tre års tid, hvor vi har arbejdet med en mere uformel stil, samtidig med at vi holder fast i en faglig dybde og en journalistik, man kan regne med. Den henvendelsesform, der var på P1 for år tilbage, var måske til tider grænsende til andægtig. Nu betræber vi os på at tale i ørehøjde med lytterne i et sprog, der er til at forstå," siger kanalchef Thomas Buch-Andersen til avisen.

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere