MediaWatch

Fratrådt annoncørdirektør: Jeg var med til at sikre foreningen medlemstilgang

Dansk Annoncørforening har brudt med sin nu forhenværende adm. direktør efter få måneder på posten. Den fratrådte direktør er fåmælt om sin afsked, men siger, at han nåede at sætte aftryk og skabe resultater.

Torben Rønler fratrådte mandag sin stilling som adm. direktør i Dansk Annoncørforening efter få måneder på posten. I en pressemeddelelse skrev Dansk Annoncørforening, at bruddet sker "efter aftale", men hvad der er baggrunden for bruddet, betragter bestyrelsesformand Michael Gamst som et internt anliggende og har ikke villet uddybe.

Det ønsker Torben Rønler heller ikke. Men over for MediaWatch fremhæver han, at han nåede at skabe resultater i de få måneder, han var i spidsen for foreningen - ikke mindst på medlemssiden.

"Jeg er rigtig glad for, at jeg har været med til at sikre foreningen en nettotilgang af medlemmer i de fem måneder, jeg har været der. Og jeg er rigtig glad for, at jeg har rejst nogle kegler og skabt synlighed om foreningens sager," siger Torben Rønler til MediaWatch.

Indtil en afløser er fundet, vil Dansk Annoncørforenings næstformand Mette Dyhr indtræde som konstitueret direktør.

Flere opsigtsvækkende sager

Torben Rønler afløste Otto B. Christiansen, der efter 13 år stoppede som direktør sidste sommer. Han kom fra en stilling som kommerciel direktør for Media Print under IUM, og har før da bl.a. arbejdet som marketingdirektør hos Peugeot og kontaktdirektør i reklamebureauet Nørgård Mikkelsen.

Da han tiltrådte i november sidste år, pegede han på transparens som en mærkesag.

"Transparens er et emne jeg i meget høj grad interesserer mig for, og som Dansk Annoncørforening fortsat vil prioritere højt. For ingen, hverken bureauer eller annoncører, kan være tjent med denne usikkerhed," udtalte han.

Selv om han kun stod i spidsen for Dansk Annoncørforening i få måneder, nåede han at arbejde med flere større, opsigtsvækkende sager. Den absolut største var sagen om mulig annoncesnyd i Dansk Reklame Film. Som en konsekvens af sagen valgte Dansk Reklame Film at bortvise to ud af fem fra selskabets ledelse, herunder Theis Hector, som var nordisk direktør for Nordisk Films medieforretning. Derudover er en tredje fra ledelsen blevet afskediget, og sagen efterforskes i øjeblikket af Bagmandspolitiet. Sagen fik Torben Rønler til at gentage sin mærkesag om øget transparens.

I spidsen for TV 2-sag

Derudover markerede Torben Rønler sig i en sag om TV 2's reklameprodukt Reklamebingo. Torben Rønler kunne i februar fortælle til MediaWatch, at han flere af foreningens medlemmer var utilfredse med, at TV 2 i forbindelse med indgåelse af sidste års årsaftaler havde stillet krav om, at annoncørerne skulle købe ind på reklameproduktet Reklamebingo for at få en årsaftale.

Torben Rønler meddelte, at Dansk Annoncørforening ville gå til konkurrencemyndighederne for at høre, om praksissen var lovlig. Kritikken fra annoncørerne mødte dog undren hos TV 2, men TV 2 endte alligevel med at lukke og slukke for reklameproduktet i marts.

Dansk Annoncørforening tæller mere end 50 medlemmer, herunder en række af landets største annoncører som Danske Spil, Carlsberg, Dansk Supermarked og TDC. Foreningen afholder bl.a. to årlige prisuddelinger Danish Digital Award og The True Award.

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere