Storytel øger abonnementsbase trods fald i antallet af nordiske abonnenter

Selskabet fik forbedret sit driftsresultat markant i forhold til samme periode året forinden.
Svenske Storytel ejer på dansk grund Mofibo og forlaget People's. | Foto: Pr/storytel
Svenske Storytel ejer på dansk grund Mofibo og forlaget People's. | Foto: Pr/storytel

For andet kvartal i træk oplevede Storytel et beskedent fald i antallet af nordiske abonnenter. 

Det til trods formåede selskabet, der på dansk jord ejer streamingtjenesten Mofibo og forlaget People’s, at øge sin samlede abonnementsbase, viser Storytels kvartalsregnskab for årets andet kvartal.

Antallet af nordiske abonnenter faldt til 1,122 mio. fra 1,125 mio. ved udgangen af andet kvartal. Trods frafaldet er det stadig en stigning fra 1,078 mio. abonnenter i samme periode sidste år - svarende til godt 13 pct.

De ikke-nordiske markeder opvejede dog fra tilbagegangen i Norden og sikrede den samlede stigning. Uden for Norden steg abonnementsbasen til 933.000 fra 916.000.

Samlet har Storytel dermed øget sin abonnementsbase med 14.000 til 2,055 mio. abonnenter.

Selvom antallet af betalende brugere blev reduceret, var der fremgang i omsætningen i Storytels nordiske streamingforretning. Her landede omsætningen i andet kvartal på 543,8 mio. svenske kr. Sammenligner man med samme periode sidste år svarer det til en vækst på næsten 16 pct. 

Koncernen landede en samlet omsætning på 851,1 mio. svenske kr., mens driftsresultatet viste et underskud på -29,4 mio. kr. mod et tilsvarende underskud på 94,5 mio. kr. i andet kvartal af 2022. 

Storytels målsætning er at runde fem mia. svenske kr. i årlig omsætning i 2026. 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også