MediaWatch

Arnold Buscks hovedbutik i København lever på ny

Efter boghandlerkæden for et par uger siden blev begæret konkurs, er kædens største butik genåbnet. Flere butikker følger muligvis efter.

Arnold Busck genåbnede på Købmagergade i København, lørdag den 9. maj 2020. Butikken på Købmagergade i København har været en del af gadebilledet siden 1896. | Foto: Ida Guldbæk Arentsen/Ritzau Scanpix

Det et ikke mere end et par uger siden, Arnold Busck meddelte, at boghandlerkæden havde langet sin sidste bog over disken med en konkursbegæring. Men nu er kædens hovedbutik i indre København åbnet på ny. Det skriver Kulturmonitor med henvisning til et opslag på Arnold Buscks Instagram-profil.

"Selvom covid-19 var tæt på at tage livet af den gamle herre, genåbner butikken i Købmagergade nu igen i morgen den 9. maj – som den første af måske flere butikker – imens kuratorerne arbejder på højtryk med at få Arnold Busck til at leve videre i relevante sammenhænge," har selskabet skrevet i opslaget.

Det var den 27. april, Arnold Busck indgav konkursbegæring. Det er manglende likviditet, der har sendt kæden til tælling, og 29 boghandlere med Arnold Busck-logo blev lukket ned. Flere var i forvejen midlertidigt lukket grundet coronakrisen. Det er også corona, der er udpeget som synderen, der fik en i forvejen presset bogkæde til at kaste håndklædet i ringen.

I det senest aflagte årsregnskab havde kæden et underskud på 14,3 mio. kr. Samtidig bar selskabet rundt på en gæld på 62,9 mio. kr.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Smal medieaftale i hus, mediedistributører forventer højere priser, borgerlige varsler tilbagrulning af forlig, endnu en streamingtjeneste gør indtog i Norden og ny virksomhed vil give podcasts international succes. Vi tager en rundtur i uge 21 i Mediedanmark.

K-ordfører kalder skrottet some-lovforslag for tidsspild

Et lovforslag, som skulle forpligte bl.a. sociale medier til at fjerne ulovligt indhold inden for 24 timer, er bremset af EU-Kommissionen. Konservatives erhvervs- og forbrugerordfører mener, lovforslaget fra begyndelsen skulle have været udformet anderledes.

Debat: Medieforhandlingerne viser skræmmende mangel på viden

Resultatet af medieforliget er et skævvredet mediemarked, hvor regeringen med pincet vil udpege, hvilke medier og hvilket indhold, der fortjener politikernes nåde. Sådan lyder det fra direktør i Danske Medier, Mads Brandstrup, i dette debatindlæg.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs