Et af verdens største forlag trækker sig ud af streamingtjenester: Modellen er ikke holdbar

Penguin Random House, der blandt andet udgiver Danielle Steel, Ken Follett og Margaret Atwood, har valgt at forlade alle digitale abonnementstjenester – også de danske. Det sker for at beskytte værdien af porteføljen, siger forlaget.
Foto: Tim Ireland/AP/Ritzau Scanpix
Foto: Tim Ireland/AP/Ritzau Scanpix

Få dage inde i 2020 er der opbrud på det internationale forlagsmarked. Et af verdens største forlag internationale Penguin Random House har valgt at bryde med den digitale abonnementsmodel for bøger, som blandt andre Mofibo, Storytel og Saxo.com bygger på.

Penguin trækker sig ud af samtlige abonnementstjenester, hvor forlagets bøger hidtil har været stillet til rådighed for alle, der vil betale et månedligt beløb for at kunne læse eller lytte med.

Det kunne det svenske fagmedie Svensk Bokhandel fortælle tidligere på ugen, som danske Kulturmonitor har rapporteret, hvor tjenester som Nextory og russiske Bookbeat bekræftede, at det amerikanske forlagshus ikke havde ønsket at forlænge sine kontrakter.

Omfatter alle titler

En talsperson fra Penguin Random House bekræfter i en udtalelse beslutningen over for MediaWatch.

Det er en beslutning, der er truffet på internationalt plan, men hvorvidt der er markeder, som ikke bliver påvirket, oplyser Penguin Random House ikke.

Samlet udgiver forlagskoncernen mere end 15.000 titler årligt.

"Penguin Random House har besluttet, at på nuværende tidspunkt vil vi ikke længere deltage i abonnementsmodeller, der giver ubegrænset adgang (til bøger, red.). Vores beslutning er truffet kollektivt af selskabets internationale ledelsesteam med henblik på at bevare variationen af indhold i markedet samt værdien på lang sigt af vores forfatteres intellektuelle ejendomsret," lyder det i kommentaren til MediaWatch fra Penguin Random House.

Mofibo orienterer kunder

MediaWatch har været i kontakt med både Saxo.com og Mofibo for en kommentar til, hvilken betydning det får for de to streamingtjenesters udbud.

"I den stadigt voksende vækst i vores indhold sker det af forskellige grunde, at titler forsvinder fra vores platform. Vi er selvfølgelig ivrige efter at forberede og orientere vores kunder så hurtigt som muligt, når nye titler tilføjes eller fjernes," lyder det i en kommentar fra Claus Nielsen, dansk landechef for Storytel, der ejer Mofibo.

Han ønsker dog ikke at udtale sig yderligere omkring aftaler med de individuelle udgivere som Penguin Random House, mens Saxo.com ikke vil kommentere beslutnigen, da tjenesten ikke har en streamingaftale med Penguin Random House, oplyser kommerciel chef Jan Ettrup-Mikkelsen.

Selvom Penguin Random House står bag store udenlandske forfatterskaber og titler såsom Margarat Atwoods "Handmaids Tale", betyder det ikke, at danske oversættelser af forlagskoncernens udgivelser forsvinder ud af streamingtjenesternes kataloger. Det påvirker kun titler, som Penguin Random House selv er udgiver af.

Derfor er det interessant

Penguins opgør med abonnementsmodellen får altså ikke nødvendigvis nogen nævneværdig betydning for de danske bogtjenesters udbud. Alligevel er beslutningen værd at bide mærke i.

Den kommer efter en længerevarende debat om, hvorvidt abonnementstjenesterne i virkeligheden kannibaliserer på forlagenes eget styksalg af bøger, hvor indtjeningen er højere.

Forlagenes omsætning på styksalg af bøger, der måske sælges til 200-300 kr. i gennemsnit, er væsentlig højere end den bid af kagen, forlagene får for at stille indhold til rådighed for streamingtjenesterne, hvor brugerne f.eks. på Mofibo betaler omkring 129 kr. månedligt for fri adgang til tusindvis af titler. Omkostningerne forbundet med at producere en bog bliver ikke mindre af, at brugerne lytter til den i stedet for at læse den på papir.

Af samme årsag er det en tilbagevendende diskussion i branchen, om man som udgiver mister sit eget salg og kontakt til kunderne ved at lade dem få adgang til sine bøger via tredjepartsplatforme som eksempelvis Mofibo og Saxo.com. Modsat lyder argumentet fra abonnementstjenesterne, at de er med til at opdyrke ny interesse for netop bogforbruget, at de dermed også er med til at konvertere nye kunder og kan være et ekstra indtjeningsben i en ellers presset forlagsbranche.

Trak film og serier

Diskussionen er også aktuel i den globale tv-branche, hvor Disney for to år siden valgte at trække alle koncernens titler fra Netflix for at satse på sin egen streamingtjeneste, Disney+.

Om det også er en del af tankegangen hos Penguin Random House, der er blandt verdens største på forlagsmarkedet, er uvist. Penguin Random House er resultatet af en fusion i 2013 mellem Random House, ejet af den tyske mediegruppe Bertelsmann, og Penguin Group, ejet af den britiske forlagskoncern Pearson plc.

Siden har Pearson i 2017 og senest i slutningen af demcember 2019 solgt sine ejerandele fra. Når handlen ger endeligt gennemført betyder det, at det tyske mediehus sidder på det fulde ejerskab.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også