MediaWatch

Forlag: "Det kræver en hel del mere i dag at sælge en titel til udlandet, end det gjorde for 10 år siden"

Det internationale bogmarked er blevet trægere, når det gælder rettighedssalg. Generelt bliver der købt og solgt færre udenlandske forfatterskaber, lyder det fra rettighedsagent i Gyldendal.

Besøgende under Frankfurt Bogmesse 2019. Norge var i år gæstenation - en titel, Danske Forlag håber at få i 2025. | Foto: Ralph Orlowski/Reuters/Ritzau Scanpix

Når Høst & Søn-børnebøgerne om elefanten Carl i en nær fremtid bliver udgivet af et kinesisk forlag i Kina, er det resultatet af et større salgsarbejde, som Gyldendals rettighedsagentur står bag. Aftalen med det kinesiske forlag Shanghai Translation Publishing House blev landet kort før Frankfurt bogmesse og indebærer 11 titler, ialt 110.000 Carl-bøger.

Handlen er en god nyhed for Gyldendal, men også én, der kræver væsentligt mere arbejde at få i hus, end rettighedssalg gjorde før i tiden ifølge Jenny Thor, Rights Director hos Gyldendal Group Agency.

Læs hele artiklen

Få 14 dages fri adgang.

Det kræver intet kreditkort, og du vil ikke overgå til et betalt abonnement efterfølgende.

  • Adgang til alle låste artikler
  • Modtag vores daglige nyhedsbreve
  • Fuld adgang til vores app
Der skete en fejl. Prøv venligst igen senere

Få fuld adgang til dig og dine kollegaer.

Start et gratis virksomhedsprøveabonnement

Mere fra MediaWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs