Skuffende salg og nedskrivninger sænker Gyldendals forventninger

Gyldendal sænker forventningerne til årsresultatet med næsten 30 pct. - kort før det indbringende julesalg sætter i gang. Det skyldes fald i det private bogsalg, lagernedskrivninger og ledelsesskifte ifølge forlaget.

Salget på det private bogmarked halter efter. Det konstaterer Gyldendal, der er landets største forlag, der derfor ser sig nødsaget til at sænke forventningerne til selskabets resultat før skat i 2017. Det skriver Gyldendal i en selskabsmeddelelse.

Derudover er forlagets økonomi ramt af bl.a. lagernedskrivninger, hvilket trækker den forventede bundlinje ned med 15 mio. kr., lyder det.

"Gyldendals indtjening på det analoge, private marked lever i 2017 ikke op til forventningerne. Koncernens indtjening er tillige påvirket negativt med ca. 15 mio. kr. primært på grund af øgede lagernedskrivninger samt hensættelser i forbindelse med ledelsesskifte," skriver Gyldendal i meddelelsen.

Hvilket ledelsesskifte der henvises til, fremgår dog ikke af meddelelsen, men i sidste måned meddelte Gyldendals mangeårige adm. direktør, Stig Andersen, at han går på pension, når en afløser er på plads. Forlaget er derfor i færd med at finde en ny topchef.

Forlaget forventer en omsætning i 2017, der er lidt højere end sidste år, hvor toplinjen ramte 833 mio. kr. Det er en opjustering i forhold til tidligere udmelding, der varslede en omsætning på niveau med 2016. Men hvor forventningen til resultatet før skat tidligere lød på samme niveau som sidste år, altså omkring 63 mio. kr., er forventningen nu sænket med ca. 18 mio. kr. til et niveau omkring 45 mio. kr. Det er næsten en nedskrivning på 30 pct.

"Til forventningerne knytter der sig den sædvanlige markedsmæssige usikkerhed, som i forlagsbranchen særligt er forbundet med udviklingen i julesalget," skriver forlaget.

Af selskabsmeddelelsen fremgår det desuden, at Gyldendals digitale aktiviteter og salg fortsat går frem og i år forventes at udgøre godt 30 pct. af den samlede omsætning. Væksten er hentet på både uddannelsesområdet, hvor Gyldendal bl.a. leverer digitale uddannelsesplatforme, og på det private marked, oplyser selskabet.

"Til sikring af den digitale vækst afholdes betydelige investeringer og omkostninger til understøttelse af salgs- og administrative systemer — ligesom produktporteføljerne kontinuerligt udvides, udvikles og opdateres."

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også