JP: Papiravisen er stadig omsætningsmotor

Oplagsfald og dommedagsprofetier til trods er printavisen stadig det økonomiske omdrejningspunkt hos Jyllands-Posten.
Ole Nørskov

Fokus.

Med fem bogstaver kan man sætte en overskrift for den udvikling Jyllands-Posten har været gennem under de seneste to års krise. Strategien har været pragmatisk, al dødvægt er kastet over bord og abonnenterne er i den grad kommet i - nå, ja, fokus.

Når annoncørerne svigter i lavkonjunkturen, har aviserne altid overlevet på de trofaste abonnenter. Men denne gang er der en anden grad af sammenbidthed over indsatsen på abonnement, fordi mange tvivler på, at annoncemarkedet på print nogensinde vender tilbage til samme styrke, som før finanskrisen satte ind.

Trecifret millionbeløb sparet
På Jyllands-Posten er omkostningerne barberet med et trecifret millionbeløb - og blandt de store omlægninger har været lukningen af JP's eget trykkeri i Viby.

Det langsigtede problem er ikke løst. Papiravisen sælges i stadig færre eksemplarer, men ifølge direktør Klaus Høeg-Hagensen er der ingen grund til
at frygte fremtiden. For oplagsfald til trods er økonomien i papiret stadig sund - blandt andet fordi avisen nu ikke giver de samme rabatter som tidligere i kampen for at
få nye abonnenter.

"Vi har spurgt os selv, hvor længe vi skulle blive ved med at jage abonnenter, som alligevel aldrig har tænkt sig at betale fuld pris for
avisen - og det har givet os et lavere, men sundere oplag," siger Klaus Høeg Hagensen.

Og en sund papiravis er livsnødvendig.

"Avisen er vores omsætningsmotor. Uden den ville det ikke være muligt for os at investere i den positioneringskamp, vi er midt i på andre platforme, hvor vi endnu ikke tjener penge," siger Klaus Høeg-Hagensen.

Publicistisk platform afgørende
For uanset hvad der venter på den anden side af medierevolutionen, så bliver brand-styrken afgørende.

"Man skal være profet for at sige noget om, hvordan tingene vil udvikle sig på nettet og de mobile platforme. Men én ting er sikkert: Vi står svagt, hvis vi ikke har en solid publicistisk platform. Den arbejder vi benhårdt på at udbygge - blandt andet på nettet," siger Klaus Høeg-Hagensen.

Kritikere har stillet spørgsmålstegn ved, om kampen om for enhver pris at blive størst på nettet i virkeligheden skader ellers stærke brands som Børsen og JP/EPN, fordi man kæmper på antal klik i stedet for kvalitet.

"Vi arbejder hele tiden på at styrke kvaliteten, men det giver jo ingen mening at kæmpe for at blive mindst på nettet. Det er klart, at der hvor efterspørgslen er størst, vil der være de bedste muligheder for at finde bæredygtige forretningsmodeller i fremtiden," siger Klaus Høeg-Hagensen, som fortsat vil forfølge en partnerstrategi på nettet.
I dag har JPs erhvervssite blandt andet partneraftaler med Computerworld og nærværende medie, MediaWatch, som Jyllands-Posten ejer 60 procent af.

Erhvervssegmentet i fokus
I den nære fremtid er det dog stadig først og fremmest papirmotoren, der skal smøres, og det sker blandt andet med en ihærdig indsats på hjemmebanen.

"Vi står meget stærkt, når det gælder mindre og mellemstore virksomheder i Jylland - og der er stadig mulighed for at vokse i det segment. Men det kræver, at vi har andet og mere at tilbyde end avisen. Derfor opgraderer vi hele tiden vores JP Pro-tilbud, som nu omfatter blandt andet fri regnskabsopslag - og vi er på vej med personopslag, adgang til udbud og licitationer og meget mere," siger Klaus Høeg-Hagensen.

Når det gælder de private abonnenter har klubtankegangen ikke helt så gode vilkår.

"Vi ser med respekt på det, Politiken har gjort på klubtankegangen, og vi ville gerne kunne gøre det samme hurtigt. Vi har dog valgt at opprioritere især erhvervssegmentet, da det er her, vi ser det største umiddelbare værdifællesskab. Vores læsere er jo netop kendetegnet ved at være individorienterede, hvorfor vi skal tænke os godt om, når vi laver klubber og udbyder produkter. Vi kan ellers hurtigt ende i produktkategorier, som er efterspurgte blandt vore læsere, men hvor vi nok vil få "prygl" af dem, der er gode til det, nemlig de store detailkæder. Vi vil udbygge vort private klubunivers, men med små sikre skridt," siger Klaus Høeg-Hagensen.

Oplagsfald i vente
Når det gælder den nærmeste fremtid lover Klaus Høeg-Hagensen i øvrigt et pænt oplagsfald - især om søndagen, hvor oprydningen i rabatterne for alvor slår igennem i de kommende måneder.

Umiddelbart ser Klaus Høeg-Hagensen ingen tegn på, at krisen er ved at være overstået. Mange af Jyllands-Postens annoncører er stadig ramt, og selvom kurverne ikke længere peger stejlt nedad vil omsætningen på annoncesiden være under pres en rum tid endnu.

Og krisen har haft sine ofre. Ud over at lukke trykkeriet har JP drejet nøglen på¨en række sideaktiviteter som for eksempel boligtorvet.dk.

"Vi har nok lært, at selvom vi er publicister, så er der områder - for eksempel kvindesites - der ligger så langt væk fra, hvad vi er gode til, at vi skal overlade det til andre. Men overordnet er vi lykkedes med den omstilling vi startede før krisen satte ind. Vi er gået fra at være kernesund til sund, og vi står med et godt udgangspunkt for fremtiden "
siger Klaus Høeg-Hagensen.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også