Dagblade står til usselt 4. kvartal

Annoncemængden var igen på skrump i november for ti ud af elleve dagblade. 4. kvartal ser sort ud, konstaterer Metroxpress-direktør Søren Riis.
MediaWatch

Børsen, 24timer og Urban bærer størstedelen af ansvaret for, at det samlede indeks over mængden af annoncer i dagbladene falder igen i november.

Annoncemillimeterne i de 11 landsdækkende dagblade tog nemlig endnu et dyk i sidste måned, hvor tallet faldt med otte pct. i forhold til samme måned sidste år (index 92). Dermed fortsætter den negative trend fra oktober, hvor indekset faldt med seks pct., ifølge tal fra Metroxpress A/S Admonitor.

På dagblade som Politiken og Berlingske havde man ellers forventet en bedre november i år end sidste år.

Kristeligt Dagblad trækker til gengæld indekset op, da annoncemængden i avisen er vokset med 29 pct., mens alle de øvrige dagblade ligger under niveauet for november 2010. Urbans annoncemængde er med et fald på 29 pct. skrumpet mest blandt dagbladene i november, mens den i oktober lå syv pct. over niveauet for samme måned sidste år.

Kraftigt fald i tele- og finans-annoncer
Våbenhvilen på telemarkedet spiller især ind på, at gratisavisernes annoncemængde er faldet, ifølge Søren Riis, adm. direktør for Metroxpress A/S, der udgiver Metroxpress og 24timer.

Annonceringen fra teleselskaberne er nemlig dalet med 34 pct. i år i forhold til 2010.

“I 2010 blev der indrykket, hvad der svarer til 790 sider i de landsdækkende dagblade fra teleannoncørene og i 2011 blev der kun indrykket 521 sider. De gratis dagblade, og specielt Metroxpress og 24timer, har altid være de mest anvendte dagblade for teleselskaberne så det rammer ekstra hårdt når annonceringen falder så meget,” oplyser Søren Riis.

Hvis teleselskaberne havde indrykket samme mængde annoncer i 2011 som 2010, ville det samlede marked kun være gået fire pct. tilbage istedet for otte pct. og Metroxpress og 24timer ville være gået frem med tre pct. istedet for at udvise fald på henholdsvis 10 og 15 pct., tilføjer han.

Ser stadig sort ud
Julestemningen får ikke Søren Riis til at blive optimist på sine annoncemarkedets vegne

“Selvom vi kan se, at der er kommet mere gang i annonceringen fra teleselskaberne, ser det stadig meget sort ud. Annonceringen i denne uge, i de landsdækkende dagblade - til og med torsdag - ligger således 14 pct. under de samme fire ugedage sidste år. Så selvom jeg ønsker mig annoncefremgang i december, ser det lige nu ud til, at vi skal være tilfredse med det samme som sidste år.”

Ud over teleselskaberne, holder bankerne også igen med at indrykke annoncer. Annoncer fra finans og forsikring, som faldt med 41 pct. i november, hvor stort set alle banker droslede ned på annonceringen, fremgår det af Admonitors tal. Jobmarkedet endte i index 80.

Spilannoncer vokser
Til gengæld kan liberaliseringen af spillelovgivningen formentlig puste nyt liv i annoncemarkedet. I hvert fald blev annonceringen for Spil og Betting mere end fordoblet i november, men tegner sig fortsat kun som et mindre segment i dagbladene med godt 233.000 annoncemillimeter, svarende til 106 sider i november. Også annoncering fra Storcentrene samt Biler viste pæn fremgang med henholdsvis 46 pct. og 27 pct.

I alt er der indrykket lidt over 13 millioner annoncemillimeter, svarende til 5.936 helsider i de landsdækkende dagblade indtil videre i 2011 mod 14,2 mio. millimeter svarende til 6.484 helsider i 2010.

- TBH

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også