Mecom satser på færre markeder

Går Mecoms salg af Edda Media igennem, sikrer det en bedre balance og en mere fokuseret forretning, mener aktieanalytikere. Flere frasalg kan være på vej.
MediaWatch

Mecoms mulige frasalg af norske Edda Media til en pris af cirka 1,6 mia. norske kr. vil blive vel modtaget af aktionærerne, ifølge aktieanalytikerne i investeringsselskabet Numis Corporation.

Et frasalg sikrer nemlig Mecoms balance i 2012, fordi det vil nedbringe gælden. Frasalget giver samtidig ledelsen en smallere og mere fokuseret forretning. Sidst men ikke mindst hæver salget også værdien af Mecoms aktier, selvom den norske forretning er den mest attraktive på grund af det gode makroøkonomiske miljø i Norge og den høje andel af digitale indtægter i Edda Media, vurderer Numis Corporation i en meddelelse.

Også hos aktieanalytiker i Argo Securities Henrik Schultz, som følger Mecom-aktien for en række mindre aktionærer, bliver nyheden om det mulige frasalg vel modtaget.

“Prisniveauet lyder fornuftigt for både køber og sælger forsiden, fordi de forværrede udsigter på finans- og annoncemarkederne gør, at prisen vil sive ned i købernes favør,” siger Henrik Schultz, som vurderede at Edda Medias værdi lå på lidt over to mia. kr. for et år siden.

Mecom skal ruste sig til krævende fremtid
Flere frasalg kan sagtens være på dagsordenen i Mecom-ledelsen.

“Jeg tror, at det er en del af en overordnet proces. Det ene formål er at sikre, at Mecom kapitalmæssigt står godt rustet til en mere krævende fremtid, hvor annoncemarkederne igen er blevet sure, og hvor man ønsker kapital til nye opkøb og udvikling. Det andet formål er, at man vil satse på færre markeder. Med andre ord har man set i øjnene, at de store synergimuligheder på tværs af landene ikke er der i tilstrækkelig grad, og at man får mere ud af at fordybe sig i de nationale markeder,” siger Henrik Schultz.

Han mener, at Mecoms “komplekse virksomhedsstruktur og svage kapitalgrundlag” har hindret, at selskabet har kunnet forfølge mulighederne på de lokale markeder tilstrækkeligt.

Mecoms nye strategi strider således imod den paneuropæiske vision for selskabet, som stifter David Montgomery grundlagde det med. Siden er aktiviteterne i Tyskland solgt fra, og Mecom har reduceret sin tilstedeværelse i Polen med frasalg af en ejerandel i PressPublica. Mecom har stadig selskaber i Polen, Holland og Danmark samt Norge - indtil et eventuelt frasalg går igennem. Også David Montgomery selv blev “solgt fra” eller presset ud af Mecom i starten af 2011 på baggrund af hans modstand mod et mere snævert fokus på færre markeder.

Få muligheder for Mecom i Danmark
Spørgsmålet er, om Berlingske Media eller andre dele af Mecom står for skud, hvis det norske frasalg går igennem.

“Frasalget giver på den ene side mere sikkerhed for de selskaber, der er tilbage, fordi Mecom står bedre rustet økonomisk, på den anden side er det danske mediemarked så fastfrossent, både når det gælder annoncemarkedet, økonomien i medieselskaberne og opkøb, at det med Mecom-briller er vanskeligt at se, hvad andet man kan gøre end at spare yderligere og forbedre økonomien i selskabet,” siger Henrik Schultz.

Han mener ikke, at frasalget skyldes en enkelt faktor, såsom nedjusteringen af 2011-resultatet efter 3. kvartals-meddelelsen, den voksende gæld eller det, at Mecoms nye adm. direktør Tom Toumazis har siddet ved roret et par måneder.

“Kampen mellen aktionærer og dele af ledelsen med Montgomery i spidsen blev jo afgjort sidste år, og derfor kører toget videre efter den plan om blandt andet frasalg, som mange aktionærer allerede talte om i foråret 2010, men som stoppede op på grund af kraftig modstand fra Montgomery. Men folk overvurderer ofte rationaliteten af disse processer, de afhænger af mange forskellige faktorer, der gør, at man ikke skal lægge alt for meget i, at de sker netop nu,” siger Henrik Schultz.

- TBH

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også