Flere Ritzau-opsigelser bag øget spareplan

En række opsigelser på forskellige tjenester og nye tal for kundebrugen af Ritzaus tjenester gør, at den aktuelle spareplan vokser med cirka 2,5 mio. kr.
MediaWatch

For to uger siden meldte Ritzaus ledelse ud, at niveauet for Ritzaus spareplan ville ligge på omkring 12 mio. kr., men nu er det beløb vokset med cirka 2,5 mio. kr. Det resulterer formentlig i omkring 20 nedlagte stillinger.

Baggrunden er, at Ritzau nu har mere data at bygge beregningerne på, oplyser adm. direktør Lars Vesterløkke.

“Den største faktor, som har ændret sig siden den første beregning for et par uger siden, er, at vi har indregnet de nøjagtige brugertal for lytter-, læser- og seertal for hver kontrakt, hvilket har gjort, at vi har kunnet beregne den endelige pris ud fra de aktuelle tal,” siger Lars Vesterløkke og tilføjer:

“Det giver en million kr. mindre, end vi havde lagt til grund i første budgetudgave.”

De nye beregninger har gjort, at Ritzaus indtægter fra næste år bliver lavere, end ledelsen først havde forventet. Derudover har flere kunder også genovervejet deres aftaler med Ritzau.

“Vi har fået en række mindre opsigelser fra kunder, som bruger forskellige tjenester fra Ritzau, og de løber også op i et beløb tæt på en million. Det er for eksempel kunder, som har købt sig ret til at udsende pressemeddelser via Ritzau,” siger Lars Vesterløkke.

Det sidste element som gør, at bæltet må strammes yderligere ind på Ritzau, er, at færre kunder har ønsket færdigredigerede avis-elementer.

“Der er også en mistet indtægt på færdigsider,” siger Lars Vesterløkke og understreger, at det drejer sig om mindre beløb sammenlignet med de andre faktorer.

Vil I forsøge at vinde de mistede kunder tilbage? 

“Vi budgetterer med, at vi har mistet dem, og vi kan ikke regne med, at vi får en stor tilgang, så vi laver et forholdsvist konservativt budget,” siger Lars Vesterløkke.

Årsagen til, at Ritzau er nødsaget til at iværksætte en spareplan, blot to år efter, at det senest skete i 2009, er, at flere kunder har forladt bureauet.

Ny konkurrent fra nytår
Det skete, da Berlingske Media endeligt opsagde sin aftale med Ritzau fra 2012. Også JydskeVestkysten, der er delejet af Berlingske, samt Bornholms Tidende har opsagt deres aftaler. Det førte til, at også en storkunde som TV 2 begyndte at rasle med sablen og ønskede genforhandling af sin kontrakt. Forløbet endte dog med et fornyet samarbejde.

Fra årsskiftet går Berlingske Nyhedsbureau i luften. Det skal blandt andet bygge på det indhold, Berlingske Media i forvejen producerer, og som har et vist overlap med nogle af de ydelser, koncernen får fra Ritzau. Berlingskes nyhedsbureau skal også hverve eksterne kunder i direkte konkurrence med Ritzau.

Ifølge bureuauets nye direktør skal det ske med 20 medarbejdere, mens der på Ritzau er omkring 80 journalister. Fra næste år tager Ritzau ifølge bestyrelsesformand kampen op om at blive det ene nyhedsbureau, som markedet kan rumme, ved at arbejde for at blive omdannet til et aktieselskab, der med reducerede indflydelse fra medieejerne i højere grad skal satse på nye tjenester og opkøb.

- TBH

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også