Global: Aller dropper Apple

Aller fravælger Apple til lancering af ny app i Norge, 2012 bliver testår for tablets og Politico lancerer medieblog...
MediaWatch

 

Aller fravælger Apple til ny app
Norsk Aller foretrækker en web-baseret app i det såkaldte HTML5-format frem for at lancere app’en i Apples App Store. Den nye app er Allers første og den bliver en app-udgave af netmagasinet Digi.no. Ud over at undgå Apples cut på 30 pct. af indtægterne, bevarer Aller dermed også kontrollen med kundeoplysningerne. Eller som redaktør i Aller Internett Petter Danbolt lidt mere spiseligt udtrykker det: “En ulempe med å selge produktene gjennom App Store er at redaksjonene mister den direkte kontakten med leserne.” Det skriver DN, ifølge Kampanje.com.

Politico lancerer medieblog
Det er ikke medier om medier, der mangler ude i verden, men alligevel har det politiske netmagasin Politico lanceret en medieblog. Den sætter primært fokus på de tæt forbundne kar mellem politik og medier, men sitet har også ansat en decideret mediejournalist. Lanceringen sker som optakt til valgkampen i USA, hvor amerikanerne skal til stemmeurnerne i 2012 og beslutte, om Obama skal være en af de få nyere præsidenter, som kun får lov at sidde i en periode. Det skriver Huffingtonpost.com.

2012 bliver kommercielt testår for tablets
Næste år vil det vise sig, om mediernes øget salg af Ipad-udgaver som følge af Apples Newsstand får annonceindtægterne til at følge med. Det kræver stabil abonnementsudvikling og standarder for måling af brugernes engagement samt for annonceindkøbene. Og selvom særligt magasin-apps popularitet er i stigning, er konkurrencen om brugernes tid intens. "The question's going to be whether [magazine apps] are going to be able to weather the competition on the device. As it becomes more clear on the value, then we will see some dollars flow there,” siger Ben Voight, media director på Spark Communications til Adweek.com. I øjeblikket prøver udgiverne at få Apple med på, at det skal være muligt at tilbyde salg af app-abonnementer som gavekort. Gammeldags men godt.

Murdoch-sagaen som laaang net-artikel
Ind imellem er det til debat, hvor lange artikler folk magter at læse på nettet. Men hvis bare emnet er Murdoch-klanen, er der ingen grænser. Sådan må ræsonnementet have lydt på New York Magazine, som vil have brugerne til at klikke igennem ikke mindre en seks tætbeskrevne websider. I slutningen af hver side, er der en teasertekst til, hvad man kan vente sig, hvis man klikker videre. Alligevel nåede denne læser ikke til slutningen, selvom emnet: Arvefølgen i Murdoch-familien og Elisabeth Murdochs vej til toppen bestemt ikke er kedelig.

Kvinder og traditionelle medier blogger mere
Blogs er trods deres enorme udbredelse og en vis metaltræthed hos nogle læsere stadig “the center of the social-media universe”, mener Rick Calvert, som også bør mene sådan, da han er medstifter af konferencen BlogWorld & New Media Expo, hvor den årlige Technorati-rapport "State of the Blogosphere 2011" er blevet offentliggjort. Den viser, at flere kvinder - eller færre mænd - blogger. De mandlige bloggere dominerer stadig med 59 pct. men det er et fald på fem procentpoint i forhold til sidste år. Og så har traditionelle medier i den grad omfavnet blogs, mener Shani Higgins, CEO på Technorati Media: "Go to the websites of The New York Times and CNN, any of them. Blogging is a huge component of what is happening. They are bridging the gap between opinion and real-time happenings”. Det skriver Cnn.com.

Condé Nast vil indtage Hollywood
Magasinudgiveren Condé Nast vil lave tv-programmer med afsæt i nogle af deres magasiner. Selskabet åbner nu et produktionskontor i Los Angeles. De aftaler selskabet håber at få i hus kan både gælde tv-shows, reality, film, dokumentarer og kort webklip og digitale kanaler, lyder det. Inspirationen kommer blandt andet fra, at Condé Nast ikke tjente nogen penge på dokumentaren, der handlede om septemberudgaven af Vogue ‘The September Issue’. Det skriver Wwd.com.

- TBH

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også