JP: News bør betale dagblade

TV 2 News burde i princippet ryste op med honorar til dagbladenes eksperter, mener Jørn Mikkelsen, mens Michael Dyrby fremhæver værdien af brandingen.
MediaWatch

24 timer i døgnet strømmer der ord ud af TV 2 News, og en del af dem leveres af redaktører, journalister og kommentatorer fra dagbladene. Det betyder mindre tid for dem til at hamre i tasterne, til at holde redaktionsmøder og til at opdyrke kilder.

Den forretningsmæssige logik kan desuden ligge på et lille sted, mener Jørn Mikkelsen, ansv. chefredaktør for Jyllands-Posten.

“Det er pudsigt, at i en tid hvor alle dagblade prøver at beskytte deres unikke stof og skaffe betaling på nettet, sidder man samtidig på tv og afleverer det hele gratis. Det er der en indbygget selvmodsigelse i, og vi vil fremover være endnu mere bevidste om at beskytte vores indhold,” siger Jørn Mikkelsen.

Ekspertise kastes i grams
Derfor har han da også et konkret forslag, der særligt har adresse til TV 2 News.

“Jeg har i flere sammenhænge prøvet at tage initiativ til, at aviserne bør tage sig betalt, når de stiller ekspertise til rådighed. Det ville give tv og især News et stort problem. Jeg siger det med et glimt i øjet, men reelt kaster vi vores ekspertise og unikke indhold i grams, og markedsføringsværdien af det bliver generelt overvurderet,” siger Jørn Mikkelsen.

Den idé huer ikke TV 2’s nyhedsdirektør Michael Dyrby.

“Jeg ved ikke, hvad Jørn Mikkelsen forestiller sig. Hvorfor skulle vi betale honorar for noget, som dagbladene har udgivet. Så kan en avis jo heller ikke skrive en note på andres historier. Essensen af at udgive medier og at være publicist er at lave nyheder, som andre vil lave noter på. Det gør News også," siger Michael Dyrby og tilføjer: 

"I går skrev Jyllands-Posten for eksempel om Anders Samulsen-sagen, som var Berlingskes historie, ligesom News tager, hvad der rører sig i nyhedsbilledet, arbejder videre med det og bruger eksperter og kommentatorer. Jørn Mikkelsen er ved at spærre sig inde i lukket system, til sidst kan de jo helt undvære læserne og skrive til sig selv,” siger Michael Dyrby.

JP-kommentatorer skal spærres inde
Ikke desto mindre trapper Jyllands-Posten snart beskyttelsen af sine kommentatorer og meningsdannere op. For mens det hidtil mest har været på tale at tage penge for unikt indhold i form af vidensbaserede rapporter eller særligt servicestof, skal meninger også koste penge.

“I vores kommende betalingsunivers bliver alle kommentatorer rykket ind bag spærene. Dem, der vil have del i det meningsunivers må betale, så hvorfor levere det gratis på tv?” spørger Jørn Mikkelsen.

Han anerkender dog, at der er en vis brandingværdi i at optræde på tv, når det gælder avisens solohistorier.

På Berlingske sætter ansv. chefredaktør Lisbeth Knudsen ikke næsen op efter at sende en regning, når avisens medarbejdere har været på tv ud over den kontrakt avisen har med TV 2 om finansstoffet.

“Det tvivler jeg på ville være en mulighed for tv-stationerne,” siger hun og understreger, at der er flere tilfælde, hvor det er vigtigere at bruge tiden på egne medier frem for at optræde i andres.

Dyrby: News er en kæmpe fordel for dagbladene
Michael Dyrby har også svært ved at se problemet.

“Det enkelte medie må selv vælge, om man vil stille sine medarbejdere til rådighed for andre medier. Jeg synes, det er en god idé at gøre det. Journalister har altid arbejdet sammen, hvis nogen har en interessant historie, ringer man til den journalist og bliver briefet, så man kan arbejde videre med den selv. På News lader vi seerne få glæde af de historier,” siger Michael Dyrby og tilføjer, at det primært er journalister, der er stærke inden for politik og finans, som News trækker på.

“Og så på kultur, som vi jo også er begyndt at dække.”

Det skulle dagbladene faktisk takke News for, lyder det omtrent fra Michael Dyrby.

“Jeg synes, det er en kæmpe fordel for dagbladene, at News hjælper med at brande medarbejderne. Fremadrettet vil mediebrugerne i endnu højere grad efterspørge journalister med personlighed og evnen til at formidle og begejstre. Derfor vil man se, at medierne fremhæver dygtige medarbejdere yderligere. Det har tv gjort længe, og dagbladene vil også begynde at gøre det mere. Hvis en journalist for eksempel er særligt dygtig til at skrive, vil den journalist få en mere prominent placering,” siger Michael Dyrby.

Men vil det ikke lige meget hvad være et stort problem for News, hvis dagbladene blev enige om at opkræve honorar for deres tid?

“Der vil ikke komme krav om et beløb og kom det, ville vi ikke betale det. Så ville vi går andre steder hen, så mange avisfolk bruger vi heller ikke.”

- TBH

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også