JP/Pol på trapperne med Newspaq-aftale

Baggrunden for, at Newspaq har afvist at få Berlingske som kunde, er, at der arbejdes på en aftale mellem nyhedsbureauet og JP/Politikens Hus, ifølge Mediawatch’ oplysninger.
MediaWatch

Nyhedsbureauet Newspaq har afvist en stor kunde som Berlingske Media, men det kan skyldes, at en mindst lige så stor kunde eller partner venter i kulissen i form af JP/Politikens Hus, erfarer Mediawatch.

Aftalen mellem de to parter vil ifølge Mediawatch’ oplysninger omhandle, at Newspaq leverer indhold til JP/Politikens Hus for et større årligt millionbeløb via en form for partnerskab. I så fald vil det være en velkommen økonomisk indsprøjtning til bureauet, der kom ud af 2010 med et overskud på bare 8.000 kr., fordi Newspaq er klemt på det benhårde og ikke just lukrative nyhedsbureau-marked, hvor Ritzau fortsat dominerer. Markedet får tilmed endnu en stor spiller, når Berlingske i det nye år etablerer sit eget nyhedsbureau.

Brygger ikke på nyt nyhedsbureau
Nyhedsbureauet Newspaq har igennem længere tid været på jagt efter nye kunder, men blev blandt andet fravalgt af Radio 24syv, der får en del af sine nyheder fra Berlingske Media. Alligevel har Newspaq netop afvist at få en endnu større kunde i Berlingske Media, selvom det var koncernchef Lisbeth Knudsens ønske, ifølge hendes udtalelser til Mediawatch.

Newspaq-direktør Kristoffer Gravgaard bekræftede over for Mediawatch, at Newspaq har afslået at handle med Berlingske-koncernen på grund af nye store projekter, der endnu er hemmelige.

Heller ikke JP/Politikens Hus’ adm. direktør Lars Munch er særligt meddelsom i sagen, men han afviser i hvert fald, at koncernen skulle brygge på at starte sit eget nyhedsbureau, men ønsker i øvrigt ikke at kommentere Lisbeth Knudsens planer i den retning.

"Jeg har ingen kommentarer til de problemer, Berlingske har skabt sig selv i forlængelse af udtrædelsen af Ritzau. Vi står fortsat bag Ritzau og har derfor ikke planer om at etablere eget nyhedsbureau,” svarer Lars Munch, som heller ikke vil kommentere, om Newspaq skal levere indhold til JP/Politikens Hus, eller om koncernen har planer om et decideret opkøb af Newspaq og/eller eventuelt andre af A-pressens medieaktiviteter.

A-Pressen: Vi skal styrke forretningsgrundlag
I A-pressen, der ejer 100 pct. af Newspaq, afviser Bjarne Salomonsen, der er bestyrelsesformand for nyhedsbureauet, at kommentere på Mediawatch’ oplysninger.

“Ingen forlydender eller rygter kan drive os til at komme med kommentarer. Vi arbejder på at styrke vores virksomheder i A-pressen mest muligt, men vi agter ikke at melde ud, hvad det konkret betyder, før alt er på plads,” siger Bjarne Salomonsen.

Men du afkræfter heller ikke, at Newspaq skal levere indhold til JP/Politikens Hus?

“Jeg mener, det er en professionel måde at drive forretning på, at man hverken be- eller afkræfter ting, man er i gang med. Vores filosofi er, at vi først meddeler medarbejderne og siden offentligheden om, hvordan vi har fundet ud af at styrke vores forretningsgrundlag. Det er god ledelsesskik.”

Bjarne Salomonsen bekræfter dermed, at formålet med den øvelse, Newspaq er i gang med, er at styrke forretningsgrundlaget for bureauet, hvilket er en generel målsætning, tilføjer han.

“Alt, hvad vi lever og ånder for, går på at styrke virksomhederne i A-pressen, og det handler det også om for virksomhederne selv,” siger Bjarne Salomonsen, som ikke kan forstå, at Lisbeth Knudsen bringer på banen, at Newspaqs afvisning af Berlingske Media må betyde, at andre eksterne selskaber heller ikke kan være kunder i bureauet, da det ellers vil være i strid med lovgivningen.

A-pressen vil nemlig aldrig involvere sig i lovstridig praksis, understreger Bjarne Salomonsen.

“Det er helt fantastisk, hvis hun antyder, at A-pressen vil kunne begå ulovligheder. Jeg kan ikke forstå, at hun kan nævne det, for det kunne vi naturligvis ikke finde på,” siger Bjarne Salomonsen.

Over for Mediawatch har Lisbeth Knudsen undret sig over, at Newspaq ikke vil lege med koncernen, for hun så gerne, at en nyhedsstrøm fra Newspaq kunne supplere de tungere nyhedsområder, hvor koncernen selv kan stå for indholdet til det nyhedsbureau, der sættes i søen per 1. januar, når Berlingske Medias aftale med Ritzau udløber.

Ud over det 100 pct.-ejede Newspaq inkluderer A-pressens medieaktiviteter blandt andet 50 pct. af Avisen.dk, 40 pct. af Mediawatch, cirka en fjerdedel af Metroxpress A/S samt af JSL Publications. Underskudsgivende medieaktiviteter var hårde ved A-pressens 2010-regnskab, der viste et minus på cirka 20 mio. kr. En væsentlig del af underskuddet skyldtes dog ændret værdisætning af selskaberne samt konkursen i Vermø A/S.

- TBH

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også