Global: Web-design er glemt i app-hype

Kvalitet vigtigere end pris for medie-apps, indiske tips til oplagsvækst, webdesign stinker og Norsk TV 2 henter millioner på sponsoraftaler...
MediaWatch

 

Indisk avis-vækst skal inspirere Europa
Kina og Brasilien kan låne de nødlidende europæiske økonomier penge, og nu skal inderne lære vestlige avis-bosser, hvordan man både øger sit oplag og sin vækst på digitale platforme. Det er i hvert fald løftet på bloggen Forum4editors.com, som har postet et videoklip med Ravi Dhariwal, adm. direktør for Times of India, som var taler på INMA European Conference i Portugal i sidste uge.

Webdesign er blevet glemt
Frédéric Filloux, hvis blog Mondaynote.com er en hyppig gæst i ‘Global’, er ikke bleg for at skælde ud på avis- og magasinudgiverne. Denne gang er det deres usle behandling af nettet som står for tur. “In the applications boom, news-related web sites end up as collateral damage”, skriver han. Filloux har blandt andet set sig gal på web-annoncer, som han på diverse screen shots fra forskellige sites viser som røde plamager, der ærligt talt fylder meget, når man ser det på den måde. Der er ingen danske eksempler, men med udgangspunkt i et svensk eksempel hedder det: “Scandinavian papers surrender a lot to heavy ads”.

Kvalitet giver app-succes
Det luftige begreb ‘kvalitet’ i app-udgaver af magasiner og aviser er vigtigere end andre faktorer som pris, tilgængelighed med mere i forbrugernes bedømmelse. Det viser en ny rapport - som har sin debut i år - kaldet "The State of the App" fra McPheters & Company's iMonitor service. Den trækker på evalueringer af 3.000 apps fra udgivere over hele verden, skriver Adage.com.
Selvom det økonomiske udbytte og reach for apps stadig er lidt usikkert, er det ikke her udgiverne skal spare. Apps konkurrerer nemlig ikke kun med andre apps men også websites, spil og nyhedsapplikationer, der ikke kommer fra traditionelle udgivere.“Og for at konkurrere effektivt, er det nødvendigt at de tilbyder en oplevelse af høj kvalitet,” siger Rebecca McPheters, der er adm. direktør for selskabet bag rapporten. De kan garanteret samtidig tilbyde udgiverne hjælp til, hvordan man skaber sådanne oplevelser.

Norsk TV 2 henter millioner på nye kommercielle indtægter
Norsk TV 2 som er delejet af Egmont henter omkring ti millioner norske kroner ekstra ind på, at diverse sponsorer har købt sig ret til at bruge talentshowet 'Idols' kommercielt. En fjerdedel af de kommercielle indtægter fra programmet kommer således fra andre aktiviteter end traditionel reklame, skriver VG. Det sker bl.a. via nettet, mobil, butik og events.

BBC skal ransage dækning af arabisk forår
Den britiske public service-station BBC har indledt en "impartiality inquiry" - eller en objektivitetsundersøgelse om dækningen af det arabiske forår. Men den tidligere FT-journalist Edward Mortimer der skal lede undersøgelsen har ikke nødvendigvis selv været "objektiv", da han bl.a. arbejdede som taleskriver for tidligere FN-generalsekretær Kofi Annan. Så BBC, der skal spare millarder, burde spare udgiften til en forældet objektivitetsundersøgelse, mener Guardian-bloggeren Peter Preston.

Stor public service-pris til NRK
NRK-serien ‘Snøballkrigen’, som vist ikke lige er blevet indkøbt til dansk tv - endnu i hvert fald, har vundet prisen for bedste tv-dokumentar ved Prix Europa i Berlin lørdag. Priserne der uddeles i den anledning er de fineste anerkendelser public service-tv kan få. Ifølge Kampanje.com handler dokumentaren om, hvordan indbyggerne i Vardø går til sneboldkrig for at redde byen fra fraflytning efter en idé fra den japanske kampsport Yukigassen. Den forklaring bliver man i grunden ikke meget klogere af, men spændende lyder det.

- TBH

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også