MediaWatch

Global: Kombi af print og digi-abo virker

NY Times booster søndagsoplag med digi-tilbud, TV 2 Norge køber dyr Tippeliga, kilde-info skal krypteres, og Kinas Google fik kæmpe vækst i 3. kvartal

New York Times styrker printoplag med digital foræring
New York Times tjener styrtende med annoncekroner på søndagens moppedreng af en avis, den står for cirka en tredjedel af avisens annonceindtægter, men som alle andre har dens oplag været faldende. Den trend er knækket ved, at avisen har gjort det billigere at abonnere på trykt avis + net-adgang, end hvis man kun vil være digital abonnent. Intet er dog så godt, at det ikke er skidt for noget - eller nogen. Andre aviser har nemlig ikke samme held. Det skriver Niemanlab.org i en lang analyse.

Fodboldrettigheder er også dyre i Norge
Egmont-delejede TV2 Norge har revet sig og indkøbt fodboldrettigheder til Tippeligaen for 1,6 mia. norske kroner. Udadtil var tv-stationens interesse ellers kølnet, men den fik nyt liv, da Konkurrenten TVNorge gik i offensiven. Den adm. direktør i Norsk Toppfotboll kalder aftalen “historisk god”, ifølge Na.no. Det er vist det samme som historisk dyr.

Google go home
Kinas svar på Google, søgemaskinen Baidu, havde en vækst i overskuddet på 80 pct. til 295 mio. dollar i tredje kvartal. Det sker især som følge af øget annoncesalg. Men Baidu har også 80 pct. af søgemarkedet i Kina, som Google har haft vekslende held med at indtage og til sidst trukket sig delvist tilbage fra. Træerne vokser dog ikke ind i himlen for Baidu endnu, for internetpenetrationen er blot på 30 pct. Det svarer dog stadig til knap en halv milliard internetbrugere i det folkerige land, skriver Bbc.co.uk. Google har i øvrigt netop givet annoncørerne en opsang om at komme i gang med annoncer på mobile medier, ifølge Adweek.com.

På med programmør-hatten
Journalister skal også lære at kode, hvis de vil klare sig fremover, skriver Editorsweblog.org. De tekniske færdigheder er dog ikke kun praktiske i arbejdet med data, infografikker eller lignende men også i beskyttelsen af kilder - i hvert fald hvis man arbejder som journalist i Frankrig. Her bliver den spegede sag om mangemilliardøsen Lillian Bettancourts pengekonvulutter til Sarkozy med mere stadigt mere speget af, at Le Monde-journalisters mailkorrespondance med kilder om sagen tilsyneladende er blevet overvåget fra højeste sted i regeringen. Derfor kan lidt krypterings-kendskab også være et godt redskab for journalister - ud over blok og pen.

Bloomberg sender 24 timer livestreaming på Ipad
Finansmediekæmpen Bloomberg tilbyder nu også livestreaming af businessnyheder døgnet rundt på Ipad’en. Det må være for folk med stærke nerver, sådan som aktiemarkederne opfører sig i øjeblikket. Mens CNN og ESPN kun tillader abonnenter at se med, er Bloombergs Ipad-tjeneste gratis for alle, dvs. alle Ipad-ejere. Det skriver Mashable.com.

Rubrikannoncer skal vindes tilbage med digital opslagstavle
Guardian lancerer Notice - en digital opslagstavle, der skal vinde nogle af de mange, mange tabte rubrikannoncekroner tilbage, som sites som Craigslist har opsnappet. "Det er et sted, hvor man kan dele nyheder, poste detaljer om fremtidige events eller lade folk vide, at man har noget til salg eller til deling," siger projektets leder, ifølge Niemanlab.org.

- TBH

Mere fra MediaWatch

Top 20: Sæsonfinaler trak færre live-seere

Efterårets største danske underholdningsformater rundede sæsonen af i sidste uge, men i modsætning til sidste år nåede finaleprogrammerne med en enkelt undtagelse ikke over en mio. live-seere.

Nent udfaser Viafree og går i partnerskab med ViacomCBS

Nent trækker i 2022 stikket på sin reklamefinansierede streamingplatform i Norden, Viafree, til fordel for et partnerskab med en af verdens spillere inden for annoncefinansieret streaming. Nent skal fortsat stå for lokalt annoncesalg.

Læs også

Seneste nyt

Se flere jobs