Global: Metro vil vinde net-krig på andres betalingsmure

Betalingsmure kan gavne Metro på nettet, Canal Digital-salg er fortsat i spil, britisk “lavpris-avis” er en succes...
MediaWatch

Metro venter på betalingsgitteret
Hvorfor er gratisaviserne ikke mere til stede på nettet? Måske fordi det kunne ødelægge forretningen for deres mere profitable trykte aviser, men også fordi Metro International, der ejer Metroxpress og 24timer i Danmark, venter på, at betalingsgitteret skal sænke sig over andre net-aviser, så brugerne søger til Metros gratis net-nyheder. Det siger Metros svenske chef Andreas Ohlson til Dagensmedia.se. De færreste forventer dog, at generelle nyheder sættes bag lås og slå, så måske skal Metro-chefen vente længe på at få en gevinst.

Canal Digital salgs-rygter svirrer stadig
Der har længe været spekulationer om, at Telenor overvejer et helt eller delvist salg af satelitt-tv-platformen Canal Digital, som har en million kunder, og hvis fusion med Stofa for nylig blev bremset af konkurrencestyrelsen i Danmark. Prisen ventes at blive mellem 3,2 og 4,2 millioner norske kroner og MTG og Bonnier forventes fortsat at være mest sandsynlige købere, skriver Kampanje.com. En løsning går også på, at lægge Canal Digital ind i selskabet Nordic Broadcasting som skulle bestå af Bonnier, Egmont og Telenor, skriver Kampanje.com. Canal Digital har desuden netop lanceret 3D-tv, skriver Na.no.

Independendts “lavpris-avis” er en succes
‘i’, der er den britiske avis Independents 20pence-avis blev lanceret i oktober sidste år for at nå tidsudfordrede læsere med en beskåret kvalitetsavis til småpenge. De seneste oplagstal viser et fald på 3,49 pct. men oplaget er dog på 184.402 eksemplarer. Den har ikke på “dramatisk vis” kannibaliseret på dagbladet til fuld pris og skulle give overskud, selvom Independent ikke offentliggør tallene. I hvert fald er en 30 pence lørdagsudgave lanceret i maj, skriver Marketingweek.co.uk.

Norsk statsminister foretrækker talkshow-vært for Kongen
Jens Stoltenberg, den norske statsminister, har aflyst sin deltagelse i Kong Haralds årlige slotsmiddag for at deltage i tv-kongen Fredrik Skavlans meget sete talkshow, der samsendes i Norge og Sverige. “Det er specielt af Stoltenberg at prioritere et underholdningsprogram fremfor den ene gang på året, hvor Kongen inviterer Stortinget og Regeringen til en traditionsrig og vigtig markering,” siger stortingsrepræsentant Linda Hofstad Helleland til Dn.no.

Bonnier-ejet mediesite relancerer
Resume.se der bl.a. skriver om den svenske mediebranche bliver relanceret, og redaktionen har offentliggjort et foreløbigt bud på det nye site, som de beder læserne kommentere. Det nye site skal satse endnu stærkere på nyheder, siger chefredaktør Viggo Cavling, og det skal nærme sig papirudgaven mere i typografi og billeder, så overblikket bliver bedre, ifølge designteamet, der også lægger op til, at brugerne skal scrolle mere end de skal klikke. Mediesitet er Sveriges tredjestørste branchesite efter DI.se og E24.se.

Disney går efter ‘millenium-generationen’
I partnerskab med Canada's Corus Entertainment starter Disney en 24-timers kanal til ‘millenium-generationen’. Selvom man skulle tro, at det var tv-seere født omkring det seneste årtusindeskifte, oplyser C21media.net, at målgruppen er mellem 15 og 34 år. De skal se serier som Switched at Birth, The Secret Life of the American Teenager og Make It or Break It.

- TBH

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også