Mecom nedjusterer 2011-resultat

Faldende indtægter fra annoncer og bladsalg presser Mecom i 3. kvartal. 2011 forventes at bliver dårligere end 2010. Berlingske holder niveauet.
MediaWatch

Mecoms tredje kvartals resultat (ebitda - dvs. før renter, skat og afskrivninger) var fire pct. svagere end samme periode sidste år. Mens indtægterne fra annoncer og bladsalg faldt i flere markeder var omkostningerne på niveau med sidste år på grund af blandt andet stigende trykpriser og lønninger.

Mecom-ledelsen forventer, at yderligere besparelser kan blive nødvendige, og at 2011-resultatet samlet set bliver lavere end i 2010, hvor det landede på cirka 1,1 mia. kr. (151,5 mio. euro). Dog forventes det ikke at blive lavere end cirka en milliard kr. (140 mio. euro).

Nedjustering i forhold til halvårsrapport
Det er en nedjustering i forhold til forventningerne i halvårsrapporten og skyldes, at de økonomiske udsigter er forværret. Indtjeningen i de hollandske og polske forretning er fortsat faldende, mens 2011-resultaterne i Danmark og i Norge står til at holde 2010-niveauet eller gå lidt frem.

Besparelser kan derfor blive nødvendige, siger Mecoms adm. direktør Tom Toumazis i meddelelsen.

“I mit arbejde med den europæiske ledergruppe (European Management Board) for at lave planer for næste fase i Mecoms udvikling, lægges der betydelig vægt på at sikre en betalingsmodel for vores udgiveroperationer, som vil give flere indtægtsstrømme fra print, mobil og web. Der er også en klar erkendelse af, at yderligere tilpasninger af omkostningsbasen kan være nødvendige for at sikre os mod fremtidig usikkerhed på annoncemarkedet,” siger han.

Fortsat Sweetdeal-succes, men annonceindtægter under pres
I alt faldt Mecoms annonceindtægter i tredje kvartal med tre pct. og bladsalget faldt med to pct. Dog var der stabile bladsalgsindtægter i det hollandske marked, mens de faldt en anelse i Danmark, Norge og Polen.

“Andre indtægter” i Mecom, såsom Sweetdeal-konceptet, voksede til gengæld med 14 pct. Det bliver udfordret af, at såvel amerikanske Groupon som Google også går ind på markedet for daglige “digitale rabatkuponer”, men Tom Toumazis fremhæver konceptet, som en af de positive forretningsområder for Mecom. Men han erkender, at annonceindtægterne er under pres, og det udgør en “betydelig udfordring” - særligt når det gælder gratisaviserne, der alene lever af annoncer.

Berlingske udviser annoncevækst
Mecoms danske selskab, Berlingske Media, lægges ikke til last for den svage annonceudvikling. Her er der nemlig fremgang i annonceindtjeningen på to pct., mens det hollandske marked skuffer igen med et fald på seks pct. Samme fald udviste regionalaviserne i Polen. Særligt det hollandske marked er ifølge Mecom ramt af den vaklende forbrugertillid, der afspejler den økonomiske usikkerhed på de europæiske markeder, hvilket også får annoncørerne til at holde igen. Også den norske printannoncering slæber sig afsted og resulterer i et fald i indtægterne på en pct. trods online-vækst.

Dårlig sommer øger gælden en tak
Mecoms astronomiske gældsbyrde blev for nylig hjulpet af et salg på aktieandelen på 51 pct. i et af Mecoms polske selskaber Presspublica, som efter relaterede udgifter til salget resulterede i en reduktion af Mecoms gæld med lidt under 100 mio. kr. (13 mio. euro). Gælden er derfor på små 2,4 mia. kr. I slutningen af tredje kvartal mod næsten 2,7 mia. kr. på samme tid sidste år. Gælden er dog steget siden i sommer blandt andet på grund af de dårligere resultater (ebitda) henover sommermånederne, skriver Mecom. Per 31. december 2011 forventes gælden ikke at overstige cirka to mia. kr. (270 mio. euro).

- TBH

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også