Valgkamp løftede MetroXpress i plus

Folketingsvalget lunede ekstra godt på bundlinjen hos MetroXpress, der kan levere et overskud på 1,3 mio. i 3. kvartal.
Per Fanefjord Laursen

Gratisavisen MetroXpress kan levere et overskud i 3. kvartal, viser MetroXpress A/S' regnskab for kvartalet, der offentligøres i dag.

I 3. kvartal 2010 havde avisen et underskud på 2,1 mio. kr., mens der nu leveres et overskud på 1,3 mio. kr. i 2011.

Det samlede salg er steget med 11 procent.

”Det positive resultat fremkommer som følge af en fremgang i salget og lavere omkostninger i forhold til samme kvartal sidste år. Men specielt det, at salget er steget med 11 procent er rigtig vigtigt,” siger Søren Riis, adm. direktør for MetroXpress A/S, der minder om at 3. kvartal er et ambuteret kvartal for gratisaviser, fordi aviserne holder sommerpause i tre uger.

De to dagblade, MetroXpress og 24timer i samme selskab, har især solgt flere annoncer i kategorierne ’politiske partier’, ’fagforeninger’, drevet frem af tre uger med valgkamp.

"Selv uden de politisk relaterede annoncer havde vi kunne levere en lille salgvækst i 3. kvartal," siger han til MediaWatch.

Også kategorien ’tele’ efterspørger annoncering, mens jobmarkedet stadig er i tilbagegang, primært når det drejer sig om offentlige stillinger.

Efter de tre første kvartaler af 2011 er resultatet forbedret med 9,3 mio. kr. fra et marginalt overskud på 40.000 kr. i 2010 til et overskud på 9,3 mio. kr. i 2011, oplyser aviserne.

"Vort annoncesalg vokser mere end dagsbladsmarkedet generelt, fordi vi - modsat de store dagblade - ikke er hårdt ramt af svigtende boligannoncer i første halvår," siger Søren Riis.
 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også