Valgkamp løftede MetroXpress i plus
Gratisavisen MetroXpress kan levere et overskud i 3. kvartal, viser MetroXpress A/S' regnskab for kvartalet, der offentligøres i dag.
I 3. kvartal 2010 havde avisen et underskud på 2,1 mio. kr., mens der nu leveres et overskud på 1,3 mio. kr. i 2011.
Det samlede salg er steget med 11 procent.
”Det positive resultat fremkommer som følge af en fremgang i salget og lavere omkostninger i forhold til samme kvartal sidste år. Men specielt det, at salget er steget med 11 procent er rigtig vigtigt,” siger Søren Riis, adm. direktør for MetroXpress A/S, der minder om at 3. kvartal er et ambuteret kvartal for gratisaviser, fordi aviserne holder sommerpause i tre uger.
De to dagblade, MetroXpress og 24timer i samme selskab, har især solgt flere annoncer i kategorierne ’politiske partier’, ’fagforeninger’, drevet frem af tre uger med valgkamp.
"Selv uden de politisk relaterede annoncer havde vi kunne levere en lille salgvækst i 3. kvartal," siger han til MediaWatch.
Også kategorien ’tele’ efterspørger annoncering, mens jobmarkedet stadig er i tilbagegang, primært når det drejer sig om offentlige stillinger.
Efter de tre første kvartaler af 2011 er resultatet forbedret med 9,3 mio. kr. fra et marginalt overskud på 40.000 kr. i 2010 til et overskud på 9,3 mio. kr. i 2011, oplyser aviserne.
"Vort annoncesalg vokser mere end dagsbladsmarkedet generelt, fordi vi - modsat de store dagblade - ikke er hårdt ramt af svigtende boligannoncer i første halvår," siger Søren Riis.