Bureau: 2011 kan vokse med 8-10 pct.

Væksten i annonceomsætningen på otte pct. i første halvdel af året fortsætter i andet halvår, vurderer mediabureauet IUM.
MediaWatch

2011-tendensen, der indtil videre viser en vækst i annonceomsætningen på otte pct., vil holde året ud, vurderer mediabureauet IUM. Den bliver især hjulpet på vej af valget, ifølge kontaktdirektør Peter Sevel. Det svarer til ekstern lektor ved CBS Ole E. Andersens vurdering tidligere på året.

Væksten på otte pct. i første halvår svarer til 427 mio. kr. men kommer fra et lavt niveau, for i første halvdel af 2010 gik annonceomsætningen tilbage med to pct. i forhold til 2009. Det viser reklameforbrugsundersøgelsen fra Dansk Oplagskontrol.

“Totalt set vil andet halvår også være i vækst, men det vil bære præg af et stærkere 3. kvartal og et svagere 4. Vi tror, at væksten vil ligge på mellem otte og ti pct. samlet set,” siger Peter Sevel og tilføjer:

“Tv vil især trække læsset i år, for selvom radio også har pæn vækst, drejer det sig ikke om så mange penge. Nettet vil bidrage lidt, men ikke nær så markant som tidligere.”

Når det gælder fjerde kvartal vurderer IUM, at tv vil have nul-vækst i forhold til sidste år, hvor kvartalet gik pænt frem.

Print går ikke frem i 4. kvartal
Også printannonceringen vil stabilisere sig på niveauet fra sidste år efter et ekstraordinært godt tredje kvartal.

“Tredje kvartal er klart påvirket af valget, hvor der er pumpet mange penge ind i medierne. Men når det gælder print generelt og dagbladene, kan vi også se, at efterspørgslen er marginal resten af året, fordi de mediegrupper i høj grad er afhængige af privatforbruget, som stadig er svagt. Den vækst, julesalget giver i fjerde kvartal, er allerede afspejlet i 2010-tallene, og i forhold til dem tror vi ikke på yderligere vækst,” siger Peter Sevel.

Finanskrisen startede i fjerde kvartal 2008 og gav annonceomsætningen et gevaldigt dyk, som gør, at den procentmæssige vækst i de efterfølgende kvartaler har været høj, men den flader ud nu, fordi troen på, at krisen vender, er aftaget lidt igen, vurderer Peter Sevel. 

“Vi tror også på vækst på nettet, men det bliver ikke i nærheden af den vækst på 35-40 pct., vi tidligere har set, for det giver afmatning, at der er masser af udbud til annoncørerne. Presset ligger på specialplaceringerne på de forskellige websites såsom forsideejerskaber på en netavis, som medierne kan tjene gode penge på, fordi den placering bliver brugt ligesom side tre i en trykt avis.”

- TBH

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også