Børsen bliver mere pink

Børsen-direktør Anders Krab-Johansen forventer især at få ballade med avisens nye strejf af pink magenta, når den mandag får nyt logo og design.
Tine Brødegaard Hansen

Når Børsen på mandag dumper ind ad brevsprækken hos den selvstændige forretningsdrivende eller lander på topchefens maghonibord, bliver det med nyt håndtegnet logo samt en iøjnefaldende magenta-pink, som skal supplere dens lakserøde grundfarve.

Det sker for at farver og skrifttyper kan fungere på alle Børsens platforme fra papir til Ipad, smartphones, Facebook og borsen.dk, fortæller adm. direktør og ansv. chefredaktør Anders Krab-Johansen, som siden sin tiltrædelse tidligere på året har gennemført et strategiskifte.

"Før havde vi mange små forretningsområder under Børsen-hatten, nu er Børsen Børsen på alle platforme, og når man tegner et abonnement, får man adgang til alt, hvad vi laver. Hvis vi gerne vil fortælle vores læsere, at vi er en samlet butik, hænger det ikke sammen at have forskelligt design, farvevalg og udtryk på forskellige platforme," siger Anders Krab-Johansen.

Logo mistede karakter på smartphones
Han nævner også som eksempel, at Børsens logo og blå farve på nettet mister karakter, når Børsen tilgås via smartphone.

Først på torsdag slår ændringerne igennem på de digitale platforme af tekniske årsager.

"Nu er det slut med forskellige skrifttyper og afarter af blå og lyserød, for vi har valgt, at avisens lakserøde og sorte skal gå igen alle steder. De skal fremhæves af magenta-farven på samme måde som man ville gøre med øjen-make-up eller et slips."

Er det ikke vovet at vælge magenta-pink til en maskulin erhvervsavis som Børsen?

"Jo, og det er også den vi forventer at få mest ballade med," griner Anders Krab-Johansen og tilføjer:

"Men vi anser os jo hverken for at være støvede eller maskuline, for vi arbejder jo med den del af nyhedslivet, hvor der sker mest fornyelse, nemlig erhvervslivet."

Forventer I at nå nye målgrupper og få flere abonnenter med designet?

"Det er ikke det, det handler om. Med det nye design får alle alders- og målgrupper det samme indtryk af Børsen, uanset hvordan de er i kontakt med den. Så man kan se, at man ikke kun får en avis for sin penge, eller at man ikke kun får adgang til nettet. Det er et visuelt udtryk for den strategi, vi har kørt siden dag et, hvor jeg tiltrådte," siger Anders Krab-Johansen.

Strategien om at samle alle ydelser til en pris skyldes, at folk er ligeglade med, hvilken platform de får Børsen på, men at de samtidig forventer at kunne modtage den ad alle tænkelige veje.

"Og det er vores brugere typisk ikke bange for at betale for," siger Anders Krab-Johansen.

Nye annoncetider og platforme til grund for ny strategi
Har Børsen ikke været god nok til at passe på brand, når der igennem flere år har været så mange udgaver af det afhængig af platformen?

"Børsen var meget tidligt ude med Borsen.dk, da der var en kraftig annoncevækst, som gjorde det muligt at lave det til en selvstændig butik. Det har været en succesfuld måde at drive det på, men markedet ændrer sig, og der er kommet mange flere platforme til. Derfor handler det mere om at gøre en succes ud af en succes," siger Anders Krab-Johansen.

I processen med redesignet har Børsen dels brugt interne ressourcer i form af blandt andre designchef Marianne Bahl samt reklamebureauet 'De Allierede'.

Børsens avishoveder fra 1972 og 1993 er standardskriften Helvetica, som er sat op uden yderligere håndarbejde. I 2002 blev det udskiftet med den slankere standardskrift Frutiger. Det nye logo er det første, som er håndtegnet til Børsen.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også