Ullum: Ritzau-brud kræver ny vinkel på mediestøtte

Hvis Ritzau-regningen stiger på grund af kundefrafald, må politikerne se på en omfordeling af mediestøtten, mener Arne Ullum, North Media.
MediaWatch

Arne Ullum, direktør for Helsingør Dagblad og mediedirektør i North Media, der også udgiver Søndagsavisen, ser fordele i, at en stor kunde som Berlingske Media har forladt Ritzau-skuden. Det vil åbne for, at nye initiativer kan sættes i gang på nyhedsbureauet.

Men hvis det betyder, at regningen for Ritzau bliver dyrere, fordi flere kunder falder fra - som JydskeVestkysten og Bornholms Tidende - er sagen til gengæld en anden, mener Arne Ullum.

“Så må det indgå i mediestøtteforhandlingerne, at man forholder sig til, at de store koncerner har flere forretningsmæssige fordele end de små dagblade, og derfor ikke har lige så meget behov for mediestøtte. Et eksempel er, når Lisbeth Knudsen kan lave sit eget nyhedsbureau, som dækker koncernens egne mediers behov. Hvis man vil opretholde mange små dagblade, må politikerne forholde sig til, om den forskel i fordelene skal afspejle sig i mediestøtten, så man tager fra de store og giver til de små dagblade,” siger Arne Ullum og tilføjer:

“Hidtil har de store koncerner optrådt med en form for public service-ansvar over for andre i branchen, men det har de ikke råd til længere,” siger han med henvisning til, at de store dagblade generelt har mest ud af distributionsstøtten - men til gengæld betaler størstedelen af regningen for Ritzau.

Ser frem til udvidet Ritzau-samarbejde
En ny Ritzau-struktur med færre store medier i ejerkredsen kan på plussiden give et bedre drevet nyhedsbureau, mener Arne Ullum.

“Jeg ser med stor tilfredshed på, at ejerkonstruktionen eventuelt laves om. Det vil gavne både Ritzau og dele af branchen, fordi de store ejere har blokeret for udviklingen, når de har ment, at de små dagblade fik for store fordele ud af bestemte tiltag. Så vi ser muligheder for at øge samarbejdet med Ritzau,” siger Arne Ullum.

Færdige avissider fra Ritzau, som Helsingør Dagblad benyttede sig af, blev for eksempel lagt i graven.

“Ritzau har fået en meget forretningsorienteret ledelse med Lars Vesterløkke i spidsen, som har gjort det godt inden for rammerne, så man skal bruge Berlingskes opsigelse til at lave de nødvendige forandringer,” siger Arne Ullum.

Hvis Berlingske Media etablerer et alternativ til Ritzau, der er åbent for kunder uden for koncernen og billigere end Ritzau - vil du så blive kunde der?

“Vi overvejer alt, og jeg er ikke gift med hverken Ritzau eller DDF (Danske Dagblades Forening, red.). Man skal bare huske, at når Berlingske i givet fald kan og vil lave et biligere alternativ, er det fordi, det kun dækker koncernens egne mediers behov. Og mit behov er altså anderledes end B.T.’s behov. Men det kan da blive en trussel for mangfoldigheden i dansk presse, for Ritzau er den bund, der gør, at man kan drive et lille dagblad,” siger Arne Ullum.

Ifølge Venstre medieordfører Ellen Trane Nørby bør udviklingen med Ritzau indgå i de medieforhandlinger, der starter efter at Dyremose-udvalget er kommet med sine anbefalinger til reformer af mediestøtten 1. oktober.

- TBH

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også