JydskeVestkysten ude af Ritzau

JydskeVestkysten går i samarbejde med Berlingske Media om et alternativ til Ritzau.
MediaWatch

JydskeVestkysten, der er halvt ejet af Berlingske Media, har opsagt sin Ritzau-aftale, siger chefredaktør Peter Orry. I går opsagde også Bornholms Tidende sin aftale med nyhedsbureauet. Andre medier bekræfter dog, at de fortsat vil være kunder hos Ritzau.

1. september udløber fristen for opsigelse af Ritzau-aftaler.

“Det er en forretningsmæssig beslutning, der ligger til grund for det. Vi har vurderet, at vi kan få den nyhedstjeneste, vi har behov for på en måde, som kan give væsentlige besparelser i forhold til, hvad vi betaler til Ritzau i dag,” siger Peter Orry.

Besparelserne skal komme ved et samarbejde med Berlingske Media, der også udtræder af Ritzau ved årsskiftet. Berlingske påtænker nemlig ifølge Peter Orry et billigere alternativ til Ritzau, som selv den bebudede omstrukturering af nyhedsbureauet ikke vil kunne konkurrere med.

Skyldes det også en utilfredshed med Ritzaus produkter?

“Ritzau gør et rimeligt godt og solidt arbejde, men jeg synes ikke, at det altid er topfremragende. Det er et solidt produkt, som man må respektere, men en alternativ nyhedstjeneste kan være mere målrettet, og vi får indflydelse på, hvordan den skal bygges op. Endelig er der det forhold, at vi i kraft af familiemedlemskabet med Berlingske er med i “glastrappen”, som sikrer, at vi har adgang til nyheder fra alle medier i koncernen. Det skal kombineres med noget, man kan bygge op ved siden af og tilsammen skabe et godt alternativ,” siger Peter Orry.

Besparelserne skal ikke komme fra, at Peter Orrys faste medarbejdere nu skal løbe hurtigere og både agere nyhedsbureau og journalister, siger han.

Dagbladenes ejerskab af Ritzau har bestået siden 1947 og har indtil videre modstået angreb fra både TV 2, DR og Metroxpress.

Peter Orry er enig i, at Ritzau-samarbejdet med formanden Erik Bjeragers ord også bygger på solidaritet mellem dagbladene, men de økonomiske argumenter har vejet tungere.

“Det har været en beslutning, som har krævet grundige overvejelser, for den andelstankegang, der ligger bag Ritzau er ikke skældsord i min terminologi. Men vi har truffet en forretningsmæssig beslutning om at skabe et mere målrettet produkt til en billigere pris. Det er vi nødt til, fordi dagbladene har store udfordringer med faldende oplag,” siger Peter Orry.

- TBH

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også