OMD: Ny JP kan give annoncør-point

Hvis Jyllands-Postens omlægning giver bonus i form af flere læsere af den type, annoncørerne går efter at sælge produkter og budskaber til, betyder det mindre, at det samlede læsertal formentlig fortsat falder, mener Claes Braagaard, trading director i OMD.
MediaWatch

Hvis Jyllands-Postens omlægning giver bonus i form af flere læsere af den type, annoncørerne går efter at sælge produkter og budskaber til, betyder det mindre, at det samlede læsertal formentlig fortsat falder, mener Claes Braagaard, trading director i OMD.

“E&Ø (tillægget Erhverv og økonomi, red.) og tillægget International læses ikke af hr. og fru Jensen, men den målgruppe, Jyllands-Posten gerne vil have fat i, er nok relativt interesseret i længere artikler om udviklingen i Libyen og Grækenlands gældssætning. De historier læser man ikke på nettet, så det er en opgradering, der kan give en styrkelse i de kommercielt interessante målgrupper,” siger Claes Braagaard, trading director i mediabureauet OMD, om Jyllands-Postens omlægning.

Mere effekt for annoncekronerne
Med andre ord kan avisens omlægning sikre flere læsere med en velspækket pengepung og med en studenterhue, der i den grad trykker. Lykkes det, følger annoncørerne med.

“Annoncørerne kommer ikke bare, fordi man laver et nyt layout, nye magasiner og flytter nogle sektioner. De kommer, fordi det giver en effekt og sælger nogle produkter,” siger Claes Braagaard, som tilføjer, at Jyllands-Posten i første halvår 2011 har tabt 11 pct. af læserne i forhold til første halvår 2010

“Selvom Jyllands-Posten taber læsere totalt set, styrker de sig som sagt i de kommercielt interessante målgrupper. Det er en trend, vi har set længe hos alle aviser, og det betyder, at aviserne ikke længere er massekommunikationsmedier, for selvom de stadig kan købes også i Udkantsdanmark er læsertal på 3-400.000 jo ikke lig med et massemedie. De er blevet mere målrettet nogle specielle grupper.”

Styrker det jyske bolværk
Claes Braagaard har noteret sig, at også Børsen styrker sin dækning med ansættelsen af chefredaktør Niels Lunde, samt at Berlingske indsluser Erhvervsbladets stofområde i avisen. Derfor handler Jyllands-Postens strategi ikke udelukkende om at få flere læsere i Østdanmark, hvor avisen traditionelt står svagere end i Vestdanmark.

“Den kan måske stille Jyllands-Posten stærkere i Øst, men omlægningen er lige så meget et forsøg på at holde Berlingske og Børsen ude af Jylland,” siger Claes Braagaard.

Læs også interviewet med Jyllands-Postens chefredaktør Henrik Thomsen.

- TBH

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også