Ritzau mister cirka otte mio. kr.

Berlingske Medias opsigelse af Ritzau-aftalen sparer koncernen for cirka otte mio. kr. årligt, ifølge Mediawatch' oplysninger. Mediekommentator Lasse Jensen peger på, at beløbet ligger mellem otte og ni mio. kr., mens andre kilder peger på, at beløbet er lavere end otte mio. kr. Det udgør i så fald omkring seks til otte pct. af Ritzaus omsætning i 2010, da den var på cirka 107 mio. kr.
Tine Brødegaard Hansen

Berlingske Medias opsigelse af Ritzau-aftalen sparer koncernen for cirka otte mio. kr. årligt, ifølge Mediawatch' oplysninger.

Mediekommentator Lasse Jensen peger på, at beløbet ligger mellem otte og ni mio. kr., mens andre kilder peger på, at beløbet er lavere end otte mio. kr.

Det udgør i så fald omkring seks til otte pct. af Ritzaus omsætning i 2010, da den var på cirka 107 mio. kr.

Millionerne Berlingske Media sparer på øvelsen kan virke begrænset, når man tænker på, at Berlingske Media omsatte for over 1,6 mia. kr. i 2010, men ikke desto mindre har Berlingske Media hele tiden fokus på at skære i omkostningerne blandt andet som følge af pres fra de britiske ejere i Mecom.

Berlingske Media får dog, hvis det stemmer at koncernen vil lave sit eget nyhedsbureau, udgifter til dette i form af eventuelt nye journalistlønninger, der hurtigt kan æde Ritzau-besparelsen.

Berlingske Medias tanke er nemlig ifølge såvel Erik Bjerager som Per Westergård og flere andre kilder, at et konkurrerende nyhedsbureau til Ritzau og markedets anden spiller Newspaq, får en kunde i Radio 24syv, som Berlingske Media ejer 60 pct. af, samt at dette vil forsøge at tage kunder fra Ritzau.

Ifølge Ritzaus bestyrelsesformand Erik Bjerager og Ritzau-direktør Lars Vesterløkke er Berlingskes farvel til nyhedsbureauet ikke lig med et dødsstød, og Ritzau har tænkt sig at slå igen ved eventuelt at lave et billedbureau. Et sådan vil være i konkurrence med Berlingske Medias billedbureau Scanpix men også JP/Politikens Polfoto.

Lasse Jensen siger til journalisten.dk, at han har svært ved at se, at en konkurrence på nyhedsbureau-markedet vil være lukrativ for nogen parter, fordi der ikke er nogen penge i nyhedsbureauer og kun Newspaq indtil videre supplerer Ritzau men ville kræve kraftige investeringer for at kunne tage kampen op.

Han peger samtidig på, at en løsning som det svenske nyhedsbureau TT, der blev omdannet til et aktieselskab, har givet en overskudsgrad på 15-20 pct. En lignende model kan være på tegnebrættet hos Ritzau-bestyrelsen, når den i det næste halve år vil undersøge mulighederne for en ny ejerstruktur.

Af pressemeddelelsen fra Berlingske Media fremgår det, at koncernen vil fortsætte samarbejdet med Ritzau som kunde på områder, der ligger uden for den generelle nyhedstjeneste.

- TBH

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også