Bjerager: Berlingske starter nyhedsbureau

Berlingske Media starter sit eget nyhedsbureau i konkurrence med Ritzau, ifølge Ritzau-bestyrelsesformand Erik Bjerager.
Tine Brødegaard Hansen

Berlingskes bombe om at koncernen forlader Ritzau som kunde og medejer var ventet, lyder det fra Erik Bjerager, bestyrelsesformand for Ritzau. Han forventer, ligesom bestyrelsesmedlem Per Westergård, Fyens Stiftstidende, og flere andre kilder, at Berlingske Media starter sit eget nyhedsbureau. Lisbeth Knudsen har ikke selv kommenteret spekulationerne.

“Det er beklageligt at Berlingske udtræder, og hele forløbet omkring deres udtræden er måske det mest beklagelige. Berlingske har tilsyneladende hele tiden haft til hensigt at lave et konkurrerende nyhedsbureau, og det kommer de blandt andet til at kunne lave i kraft af den redaktionelle og økonomiske muskel, Berlingske har fået med Radio 24syv, som har brug for et nyhedsbureau. Nu vil Berlingske bruge public service-kroner på at etablere en konkurrent til Ritzau. Det synes jeg er både er beklageligt og skadeligt for det nationale nyhedssamarbejde,” siger Erik Bjerager med henvisning til, at Radio 24syv modtager lidt under 100 mio. kr. årligt i licens, når den går i luften 1. november.

Han ser dog også nye muligheder for Ritzau ved Berlingske Medias udtræden.

“Der er også noget positivt i det, nemlig det at Berlingske-koncernen har været den ejer, der har lagt flest hindringer i vejen for at Ritzau kunne udvikle sig på nye forretningsområder. Der ser jeg for mig, at Bureauet får større frihed end før til at udvikle sig uden hensyn til, hvad enkelte ejere måtte mene. Så de øvrige interessenter står bag Bureauet og ønsker at se det som et stærkt nationalt nyhedsbureau.”

Hvis Berlingske udtræder, er rygterne om Ritzaus død så overdrevne?

“De er helt overdrevne. Alle øvrige interessenter står fast på deres opbakning til Ritzau. I den kommende tid sker der det, at Ritzau må tilpasse sig den nye økonomiske situation. Derfor skal der ske omfattende økonomiske besparelser fra årsskiftet, og Ritzau kan udvikle sig på nye måder. For eksempel har det ikke et billedbureau, og det kunne være en mulighed.”

Men nyhedsbureauer er jo ikke en lukrativ forretning - så der skal tænkes stort for at kompensere for tabet af Berlingske?

“Ja der skal nytænkning, øget omsætning og besparelser til fra årsskiftet.”

Mediawatch arbejder på at få en kommentar fra Lisbeth Knudsen.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også