MediaWatch

DAF: Medierne må selv vise nye veje for annoncørerne

Hvis ikke oplagstallene længere siger nok om medieforbruget ifølge mediecheferne, må de komme med forslag til, hvordan man så skal måle, lyder det fra Otto B. Christiansen, direktør for Dansk Annoncørforening, som også sidder med i Dansk Oplagskontrols bestyrelse.

Hvis ikke oplagstallene længere siger nok om medieforbruget ifølge mediecheferne, må de komme med forslag til, hvordan man så skal måle, lyder det fra Otto B. Christiansen, direktør for Dansk Annoncørforening, som også sidder med i Dansk Oplagskontrols bestyrelse.

Han reagerer på udmeldinger fra Lisbeth Knudsen og senest Stig Ørskov, der godt nok ikke opfordrer til at skrotte oplagstallene, men kraftigt understreger, at læsertal, brugertal eller andre målemetoder siger mere om medieforbruget.

“Personligt tror jeg, at der er røget en finke af panden. Medierne har folk i bestyrelsen for Dansk Oplagskontrol (Danske Dagblades Forening, red.), så det havde været den rette vej at gå igennem dem frem for at gå ud offentligt,” siger Otto B. Christiansen og tilføjer:

“Har man oplagstal, skal de også kontrolleres. Vil medierne hellere have kontrolleret noget andet, må de sige til. Annoncørerne vil bare have, at den valuta, de køber ind for, er kontrolleret, og at de tal, der kommer frem, er rigtige.”

Kan du forstå, hvis dagbladene er trætte af at betale for dårlige tal, der bare får negativ omtale i medierne?

“Det er vel det samme, som når politikerne tager temperaturen på, hvad vælgerne synes. Nogle gange går det godt, andre gange går det dårligt. Sådan er det,” siger Otto B. Christiansen, der ikke har fra annoncørernes side har hørt krav om nye eller integrerede målemetoder.

Også DRRB, der blandt andet repræsenterer mediabureauer og reklamebureauer, bakker op om betydningen af oplagstallene, fordi de er mere præcise end læsertallene og er et godt supplement til disse.

- TBH

Mere fra MediaWatch

Organisationer: EU-afgørelse baner vej for digital nulmoms på magasiner

EU's ministerråd har godkendt en ændring af et momsdirektiv, som giver EU's medlemslande større fleksibilitet i forhold til at indføre fx nulmoms. Ifølge Danske Medier, Grakom og Dansk Erhverv er det et grønt lys fra EU-side til at udvide digital nulmoms til digitale magasiner i Danmark.

Læs også

Seneste nyt

Se flere jobs